att svara eller inte svara...

Igår fick jag Frågan fem gånger. Med åtta vuxna gäster.
Suck!
Jag vet att det är för att visa att de bryr sej. Men det blir så jobbigt.

Tack Ina för att du frågade hur det var, och hur det gick med körningen.
Istället för den förhatliga frågan:
Har du börjat jobba än?

Varje gång förklarar jag att det tar tid att våga köra ända dit. Varje gång! Ändå är det frågan som ställs. Varje gång! Spelar ingen roll om det är två veckor eller två månader sen sist.

I mina sämsta stunder tolkar jag det som Jaha, har du inte börjat jobba än? Din bidragsfuskare. Hur länge ska du gå hemma och slappa, egentligen! Men det är ju inte så de menar. Det vet jag ju.

Bara att frågan hela tiden ställs gör att jag känner mej stressad. Känner förväntningarna. Kraven. Som gör att det snarare går långsammare.

Kommentarer
Postat av: Miranda

Hej!
Jag hittade till din blogg häromdagen. Tycker om att läsa det du skriver, känner igen mig i mycket.
Frågan känner jag igen. Jag var sjukskriven ganska länge för några år sedan. En gång mötte jag en kollega på tunnelbanan som när jag förklarade hur det var sa, "Jamen du ser ju frisk ut." Vad säger man... Jag tror i mitt fall att folk ofta bara var korttänkta, bara sa det de tänkte utan att tänka på
hur det kan kännas. Åtminstone hoppas jag det. Det är jobbigt att vara sjuk på ett sätt som inte syns utanpå.
Tack också för fin läsning! Miranda

2007-08-18 @ 19:33:58
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com/
Postat av: malve

Hej! Tack:)
Ja, det är jobbigt att det inte syns. Tvärt om, när jag tycker att det är riktigt jobbigt pratar och skrattar jag MER...
Nu ska jag gå och hälsa på hos dej!

2007-08-18 @ 20:22:19
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Maria

Suck, denna eviga fråga som även jag får hela tiden. Tror du inte att det skulle vara bra att gå till jobbet en stund i alla fall? Eller klassikern, du kan ju umgås med vänner, varför kan du inte jobba? Jag har slutat att svara på det och kommer med motfrågor istället, då brukar det bli tyst på dem. KRAM

2007-08-19 @ 20:28:59
URL: http://livetsommaria.blogspot.com
Postat av: Em

"Du ser ovanligt frisk ut för att vara så dålig..." Den är min favorit. Tätt därefter ligger "Har du börjat jobba än?" Ok, bara för att jag inte har bölder över hela kroppen eller sitter i rullstol och hostar lungorna ur mig, så kan det faktiskt vara så att jag är sjuk ändå. Jag jobbar också med att strunta i dem, men det är sååå svårt.

2007-08-19 @ 21:11:37
URL: http://brinner.blogg.se
Postat av: malve

Ja, det är jättesvårt att bara låta det passera.

2007-08-20 @ 12:58:28
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0