belöningar

Idag fick jag ett paket från Bokus. Med fyra pocketböcker. Roligt!
Det fick mej att fundera över det här med att belöna sig själv. Det tycker jag ju är jättesvårt.  Vaddå belöna sej när man gjort något bra? Med vad?

Men när jag fick bokpaketet slog det mej. Jag köper ju det jag vill ha och behöver om jag har pengar. Beställer böcker när jag är sugen på det...köper en fin tröja när jag hittar en i affären...köper ny ansiktskräm när den gamla är slut. Inget mer med det. Jag köper inte en tröja för att jag ska köpa mej en tröja (om jag inte behöver en tröja då förståss). jag beställer ju ingen bok bara för att ska belöna mej, om jag har böcker hemma och inte är sugen på någon ny.

Jag kan ju förståss tänka att den här bokleveransen var en belöning för att jag har börjat träna. Kanske. När jag behöver en ny ansiktskräm kan jag ju tänka att jag unnar mej den för att jag har kört dit jag planerat. Trots att det egentligen är för att den gamla är slut.

Fast jag tycker nog att det känns lite krystat.

Hur tänker ni runt det här med belöningar?

Kommentarer
Postat av: Di

jag har nog också svårt med att belöna mig bara för att jag gjort något bra med någon sak. Gör som du köper något när jag vill, eller tycker att jag behöver det. Konstigt, men jag tror inte att jag vill ha belöningen..får nog egentligen bara skuld för det..eller? Nja..får nog grunna lite på det..dvs..tänka vidare.. :)

2007-08-29 @ 16:59:23
URL: http://diqueen.blogg.se
Postat av: maria

Nej jag kan köra med belöningar... Som att om jag gjort något som är svårt så unnar jag mig något litet, kan vara ett bad i lugn och ro med lyxigt skum eller något annat... Har jag promenerat duktigt hela veckan så kanske jag får en lördagsbakelse... Ja, lite sådär... Man känner sig snäll mot sig själv... Kram

Postat av: Ananasens

Tycker det är svårt det där med belöningar också.
Kan du inte ge maken i uppgift att belöna dig ibland istället. :)
Ha en bra kväll!

2007-08-29 @ 19:39:48
URL: http://dagenstankar.wordpress.com/
Postat av: Fru Fundersam

Njaäe ...
Om man tänker att man ska belöna sig själv när man gjort något bra, vad ska man då göra om man gjort något dåligt?
Jag tycker mer om att ge presenter. För ingenting eller av kärlek. Vill inte att det ska finnas prestationskrav som ska mätas och vägas och värderas.
Men det beror väl på att jag är inne i en fas i livet då jag lär mig att vara utan att prestera ...
Kram!

2007-08-29 @ 20:44:35
URL: http://frufundersam.bloggagratis.se/
Postat av: malve

Ja, jag skulle ju kunna fråga om jag kan få massage varje gång jag varit duktig. Bra idé! :)
...
Just nu har jag ju all tid i världen eftersom jag har dagarna fria. Annars kanske lite egentid vore bra som belöning.
...
Annars är jag inne på det Di skriver om idag, att lägga glasstenar i en skål som belöning.

2007-08-29 @ 20:47:06
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: malve

Fru F: Min terapeut sa att även om jag inte fullföljer en bilkörning som jag tänkt, så ska jag ändå belöna mej för att jag kom iväg.
Härligt att slippa alla prestationskrav på sej själv! :)

2007-08-29 @ 20:57:02
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Di

Ja du kan köpa glasstenar som du tycker är vackra som du blir glad av,och lägga dom varje gång du har gjort ett framsteg i något som du ser. Gärna där solen kan glittra, eller ett ljus kan tändas för att påminna om hur bra det kändes att göra just det du gjort. Mina köpte jag ju på ikea..men det finns ju på blomsterhandeln eller på panduro också:)
Sov gott! :)

2007-08-29 @ 21:19:19
URL: http://diqueen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0