uppesittarkväll

Mannen köpte bingolotter. Inte för att det är så himla kul att spela, utan för att han varje år köper lotter för att vi brukar spela. Men det brukar vi ju bara för att han köper lotter.

Ganska så onödigt för vi orkar aldrig vara uppe och spela klart. Sedan strax efter nio sitter jag här ensam och väntar på treans bingo. Fast jag har redan vunnit 100 kronor och en ny lott (fast man kan väl rätta på nätet...) så det lär väl inte bli någon mer vinst.

I natt var minstingen vaken i tre timmar. Stackarn är förkyld och hostig. Mannen var uppe med henne men det var ändå jag som fick sovmorgon. Det var väl därför han gick och la sej så tidigt.

Under granen ligger en hushållsrulle med tre skattkartor. Och i huset är tre paket gömda. En spännande skattjakt väntar när barnen vaknar imorgon. (Hoppas att det inte blir FÖR tidigt, bara.) 

Pepparkakshuset fick vi ihop men när dottern la på glasyren hamnade väldigt mycket i mitten av taket, så det håller på att rasa ihop. Sonen ryckte dock ut och stöttade taket med klossar, så det kanske håller. Traditionsenligt berättade vi sedan julevangeliet samtidigt som vi placerade ut krubbfigurerna. På julafton läser vi en fin bok om Jesu födelse som jag fick av min farmor när jag var liten (den enda present jag minns att jag fått av henne, vi brukade alltid få pengar).

Trots att jag inte är kristen så tycker jag det är viktigt att hålla meningen med julen levande. Att ge barnen en bas som man sedan kan välja att tro på eller inte.


Kommentarer
Postat av: Tierra

Hej vännen !

Bara jag som är ute och smyger runt lite i cyberrymden denna söndagskväll... och även om jag hittils undvikit ämnet så kan jag väl inte längre låta bli att önska dig och familjen en riktigt GOD JUL !!

Varma hälsningar, Tierra

2007-12-23 @ 22:18:40
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Nina på Johangården säger

God Jul & Gott Nytt År!

2007-12-23 @ 22:47:48
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Fru Fundersam

Tittar in och önskar GOD JUL!!!
Ha det skönt och gott, käraste malve.

2007-12-24 @ 14:19:43
URL: http://frufundersam.bloggagratis.se/
Postat av: Hosanna

*oups* Krubban har vi inte plockat fram ännu men vi har ju morgondagen på oss *ler*
Jag är ingen supermorsa när det gälelr traditioner.

2007-12-24 @ 22:49:42
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: PC

Hoppas att jakten gick bra. Skattjakten i huset alltså. En kul ide som barnen lär ha gått igång på. Ha en fortsatt skön jul.

/PC

2007-12-24 @ 23:35:36
URL: http://enbart.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0