Uppföljning: städschema

Eftersom det är sista terapin för i år på fredag så tänkte jag gå igenom hur det vi jobbat med den senaste tiden har fungerat.

Städschema
Jag var lite tveksam till om ett städschema verkligen skulle minska stressen, eftersom det då blev ett tydligare måste. Men det fungerar faktiskt. Vi har satt nivån så att det aldrig är så där jätteskitigt och jag har en eller ett par avgränsade uppgifter i veckan. Istället för att gå omkring och behöva ta tag i ett berg av stök så har jag nu ett rum eller en syssla att utföra, och då behöver jag inte lika mycket energi för att komma igång (som ju oftast är det jobbigaste).

Eftersom jag inte behöver använda så mycket energi till att hålla koll på grundstädningen så har det blivit allmänt finare också. Att bara plocka några få saker känns inte så betungande.

Vi har också lagt in alla sällangrejjer (som att frosta av frysen) i schemat, så nu kan jag helt släppa kollen på det också.

Att bestämma en viss dag för olika sysslor funkar också bra för mej. Tidigare kunde jag gå och tänka hur länge som helst på att blommorna behövde vattnas, men kom aldrig till skott. Varje sådan tanke tar energi. Nu har jag bestämt att jag vattnar blommorna på torsdagar. Tänker jag på blommorna någon annan dag så är det enkelt att lägga undan tanken med ett "det gör jag på torsdag".

Den största utmaningen har varit att inte påminna min man om hans ansvarsområden. Det har vi löst genom att vi tar upp veckans städning på familjerådet där barnen får kolla av att allt är gjort.


En enkel åtgärd som har underlättat mycket, både vid själva städningen och genom att jag inte behöver ha koll och inte hela tiden behöver initiera städningen.

Kommentarer
Postat av: Auriana

Hej tjejen.
Jag är impad över era familjemöten och hur ni lyckas lägga upp saker o ting.
Strongt att klara det.
Själv är jag nog allt för virrig för att ha ett schema att följa pluss att vissa dagar är ju värken så påtaglig att det alls inte skulle funka.

Träningen.. TACK för dina hejjar rop..
Det känns bra.
Tar emot som sjutton att gå dit ibland men man är så nöjd stolt o glad när man klarat av sitt pass.
Fredag blir det nästa gång.

Ha det fint.
Kram
Auriana

2007-12-19 @ 17:31:54
Postat av: Eva

Hallå där, Malve. Låter som du har läget under kontroll, så det blir nog en riktigt bra jul :-)
Själv har jag det lite rörigt än så länge, men jag tar det i helgen. I kväll åker julgardinerna upp!
Sköt om dig.
Kram,
Eva

2007-12-19 @ 18:12:50
URL: http://suntliv.blogg.se
Postat av: malve

Auriana: jag har halkat efter någon vecka när jag det varit mycket annat som tagit kraft, så det funkar väl itne om man måste passa på när man har mindre värk. Jag hoppas att jag blir sugen på att börja träna snart igen. kram:)

Eva: japp, jag ligger i fas - har sänkt kraven inför julen också. kram:)

2007-12-19 @ 21:17:26
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0