att vara nöjd med den man är

Hittade det här hos Christer.

"det är lättare att nå det du vill, när du är nöjd med den du är, innan du når den du vill vara..."

Funderade lite på det här när jag skulle somna igår (gick inte så bra, mannen snarkade...).

Att vara nöjd med den du är. Det låter självklart.
Men när man som jag är full av måsten och borden och egna krav på hur jag ska vara.
Måste jag inte ändra mej för att kunna bli nöjd med mej själv?
Min kontrollperson som sitter och dikterar, som lägger ut dimridåer så att jag inte ser den jag egentligen är utan bara den som jag bör vara.  Som gör att jag inte känner att jag duger som jag är, utan ger mej dåligt samvete om jag inte gör som hon säger. 

Jag kan inte bli nöjd med mig själv så länge jag har denna kontrollant och alla dessa kravlistor i huvudet på hur jag ska vara och vad jag ska göra.
När jag inte längre accepterar min kontrollperson, har jag då inte redan ändrat på mej?

När jag tränar mej på att se det positiva i tillvaron och med mej själv, har jag då inte redan påbörjat resan mot den jag vill vara?

För den jag vill vara, är ju en som är nöjd med den hon är.


Kommentarer
Postat av: Micke

En variant på detta tema finns välan här: http://blogg.aftonbladet.se/14649/perma/444218
Jag tänker då på "Så skönt det är att bara vara, utan att vara bara för det som skulle ha varit, och istället vara för det som bara blev... även om planen blev lite skev..."
På spiken, tycker jag i varje fall :) !

2007-07-01 @ 09:45:36
URL: http://misjka.wordpress.com
Postat av: malve

Ja, det har jag svårt för. Att släppa det som inte blev som det var tänkt.
Jag går och grämer mej.
Skäller på min man i en evighet för någonting som inte gått enligt planen, fast jag egentligen vet att det ju inte blir bättre av det. Snarare sämre.

2007-07-01 @ 09:55:20
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Christer

Tack för bekräftelsen gällande fokus på välmåendet.
Roligt att du gillade mina ord och refererade till dem på din sida.
Gällande dina ord i reflektion över innebörden och hanteradet av sitt eget jags utmaningar:
Vist är det väl alltid intressant att kunna fullfölja det som låter så bra i text, när man har sina egna inre inbördeskrig...
När man tränar på att se det positiva så är resan påbörjad, men när man accepterar den man är och även den man inte vill vara så är läkningen så långt längre kommen. För vad vore du, vad vore jag om vi inte fick vara alla delar av det som är vi. Vad vore vi i förståelse av andra om vi själva inte fick må såväl bra som dåligt. Vad vore vi i vår ödmjukhet om vi inte såg och älskade även det lilla skadade fattiga barnet. Det lilla barnet som skriker av rädsla, med uttryck som feltolkat blir det som vi försöker skjuta ifrån oss, som något vi ej vill ha.
Alla delar finns där hos dig och hos mig. Avgörandet ligger i om vi tillåter alla våra delar finnas eller ej. Om vi tillåter oss att älska i selektivitet eller i totalitet...
Gå gärna in på www.enmentorilivet.se och läs och lyssna på bok och apotek. Jag tror att det skulle intressera dig.
Sköt om dig
Hälsar Christer

2007-07-09 @ 18:06:53
URL: http://blogg.aftonbladet.se/14649/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0