självhjälpsböcker

Jag har sedan i våras plöjt igenom en mängd självhjälpsböcker. Drygt tjugo stycken skulle jag tro (har varit en flitig besökare på biblioteket). Antagligen för att slippa tänka.

Häromdagen kom jag att tänka på att jag alltid hoppar över alla uppgifter som brukar finnas.
Vilka är dina innesta drömmar? och andra frågor - som väl är själva vitsen med boken.

När jag ska tänka på sådant blir det helt tomt i huvudet. Kanske är det för att jag inte mår bra?
Hur som helst så kommer jag väl få hjälp med detta i terapin så småningom.

Är lite nyfiken på hur det är för er.
Brukar ni göra de uppgifter som finns i en del böcker eller hoppar ni över dem?

Kommentarer
Postat av: maria

Alltså man bör ju göra uppgifterna... Men många gånger hoppar man ju över dem.. Beroende på varför man läser böckerna bland annat... Jag läser ju böcker för att ha nytta av tekniker i arbetet (ja, när jag nu arbetade) men kommit på att även då bör jag göra uppgifterna för att veta hur det kan kännas och vara för dem jag presenterar det för...

Postat av: Nina på Johangården

Måste nog erkänna.. jag hoppar också över uppgifterna i böckerna. Borde göra dem inser jag ju... men orka. Det gör jag en annan dag. Men när den dagen infaller vet jag inte.

2007-07-30 @ 16:01:59
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: rosenblom

jag önskar jag kunde returnera lite hjälp, men nu läser ju inte jag böcker...
om själva vitsen med boken är uppgifterna, så verkar det ju löjligt att inte göra dem. lika löjligt som att jag idag faktiskt köpt en bok som jag förmodligen aldrig kommer läsa...

2007-07-30 @ 16:45:52
URL: http://rosenblom.blogg.se
Postat av: Di

Hm...du gör som jag..jag brukar också hoppa över uppgifterna..hm..undrar varför då? Har inte något bra svar, kanske för att dom kräver för mycket energi, och kanske för att jag inte är säker på att det blir rätt? eller blir det fel? Hm..ja ska fundera på det en stund, självhjälpsböcker är bra, men som du skriver, jag borde också göra uppgifterna det är ju tanken det...knepigt...det där

2007-07-30 @ 20:37:27
URL: http://diqueen.blogg.se
Postat av: malve

Ja, det är nog orken det hänger på. Och att det ju faktiskt är ganska djupa frågor som kräver mycket eftertanke. Jag brukar tänka att jag ska läsa igenom boken först och sen läsa om den och göra uppgifterna. Nångång...
R: Vill man så kan man. ;)

2007-07-30 @ 20:49:44
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0