fru Ångest

Använde i början av KBT:n ganska mycket humor i kampen mot ångesten.

När jag gick promenader hade jag på mej en yllemössa som min syster köpt i Indien. Alltid lika skoj när nån sa nåt om mössan. Va? Köpt i Indien????? Folk tänker ju inte på att det är kallt i norra Indien.
Så den piggade upp. (Men den blev aldrig något säkerhetsbeteende....)

Roliga bilder jag använt när jag känt paniken komma:

fru Ångest
tycker jag låter rätt kul. Kan tänka Hej, Fru Ångest! Välkommen! Jag sätter på kaffe!
Och så tänker jag på Gevalias "När du får oväntat besök"-filmer.

Göta Petter
Tänker på Teskedsgumman när hon plötsligt blev liten som en tesked vid olämpliga tillfällen. Det var bara för henne att acceptera och göra det bästa av situationen.
På samma sätt försöker jag bemöta min ångest. Göta Petter. Kommer den nu. Jaha. Det var ju dumt men det får gå ändå.

Alfons Åberg
När jag kör bil och ångesten kommer smygande, tänker jag på Alfons spöken.
Försvinn dumma ångest. För du finns inte!

Fuck it!
Min terapeut böjde sej allvarligt fram, såg mej i ögonen och sa Fuck it!
Lite oväntat. Det tycker jag är en rolig bild. (Han är ganska rolig, min terapeut.)
Dessutom påminner det mej om andningen och andra verktyg vi jobbat med.

När slutade jag använda det här? Förmodligen när jag blev sämre - och hade behövt det som bäst.
Bäst att börja med det igen.

Man har ju inte roligare än man gör sej.


Kommentarer
Postat av: Smillan

Fuck it! Shit bra, det ska jag oxå börja använda:-)

2007-06-28 @ 15:47:27
URL: http://blogg.aftonbladet.se/6906/
Postat av: Bara jag

Som min läkare som sa "skit i det" när jag var rädd för ev. utsättningssymptom. Det kändes dock inte så roligt då.
Men det var roliga saker du skrev upp:) När jag jobbade på hemtjänsten gick jag till en jättesöt tant som hade parkinson, hon sa alltid att hon hade "parkinson på besök" när hon fick sina
ryckingar. Hon var så söt:)

2007-06-28 @ 20:27:50
URL: http://mintrygghetcipralex.blogg.se
Postat av: Di

kan bara säga, du är ju så härlig!! *Leer* tänk att du är så mysig i det du förmedlar här..Malve, du gör mej så glad!
Hälsar jag med psedonym..Mrs Bean...

2007-06-29 @ 08:28:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0