trollet på motorvägen

Dags att skrämma bort det där trollet som står mitt i vägen och räcker ut tungan åt mej.
Jag är Stora Bocken Bruse ;)

Okej, jag gjorde inte som jag borde ha gjort.
Men gjort är gjort!
Det är dags att förlåta mej själv för det.
Alla gör misstag i bland.
Varför kan inte jag få göra det?
Jag gjorde en bedömning av situationen - och handlade därefter.

Fast det är väl inte det som är problemet?
Det är väl den där mannen som sa
- det där var farligt gjort!
Hade jag fått sån ångest om han inte varit där och sagt så?
Tror inte det...

Vad spelar det för roll?
Han har glömt det!
Varför kan inte jag glömma?


Nu visualiserar jag händelsen så som jag skulle föredragit att jag agerade:

Jag sitter i bilen och kör. Tjock mage. Säkerhetsbältet skaver lite. Har min grå vinterjacka på mej. Musik på radion. Är i lagom tid för att hämta barnen efter mellis. Längtar! Solen skiner. Får kisa lite. Sjunger med i låtarna.

Där. En avspärrning. Triangelkoner som det står "Olycka" på. En man står på vägen. Jag saktar in och svänger in på avfarten. En annan man står där och viftar.
Jag stannar bilen och vevar ner rutan. Frågar vad som hänt.
Mannen säger att en kvinna blivit bländad och kört av vägen lite längre fram. Olyckan har precis inträffat. De har inte hunnit sätta ut några skyltar. Jag ska ta av åt höger i korsningen och följa den gamla vägen, säger mannen.
Jag startar bilen igen och svänger åt höger. Ser en bil framför mej köra ner på motorvägen igen. Konstigt, tänker jag. Är lite osäker på hur jag ska köra, men hittar rätt.
Vägen hem tar lite längre tid än väntat men jag hinner ändå i tid till dagis.

Från och med nu ska jag tänka på den här versionen när jag tänker på den här händelsen.

Kommentarer
Postat av: Bara jag

ja, det låter som en bra version!! Inte alls ångestfylld eller jobbig. Det tog längre tid hem - men du kom hem! Är det den här händelsen som gjort dig så rädd för motorvägen?

2007-06-29 @ 10:58:00
URL: http://mintrygghetcipralex.blogg.se
Postat av: malve

hmm... bra fråga. Får jag tänka lite mer på...

2007-06-29 @ 15:24:09
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0