barnens jul

Kan inte släppa det här nu när jag kommit igång.

De flesta av mina måsten är att göra saker tillsammans med barnen:

- baka lussekatter
- baka pepparkakor
- julpyssla
- lussa för mormor
- göra julgrupper (sonen är en hejare på fina arrangemang)

Så här i jultid kommer verkligen mina mammakrav fram i full glans. Det ska pysslas och bakas och fixas. Det började nog när jag var mammaledig. Och då hade jag ju tid. Nu måste det ju göras på helgerna.

Jag gör det för att jag vill att mina barn ska få fina jultraditioner. Och för att jag ska känna mej som en BRA mamma. Men redan nu säger ju barnen till om de traditioner som de tycker är viktigta. Som till exempel att plocka kottar från häcken till jularrangemangen (fina minikottar).

Egentligen vill jag ju inte göra saker för att jag måste. Utan för att jag tycker det är roligt. Vilket jag egentligen tycker. Men när det blivit ett måste känns det inte längre roligt.

Så:
Nu har vi bakat lussekatter. Då behöver vi inte baka peppisar. Om vi inte vill. (Det där tror jag inte på själv....klart man måste baka pepparkakor med barnen...). Hmmm....om jag köper en liten deg så räcker det till ett litet bak. Gör jag egen deg så står det ett måste i kylskåpet efter det första baket. Det får bli köpedeg i år. Och hela familjen får baka tillsammans.

Pyssla med barnen kan jag ju faktiskt skippa, och göra bara om vi är pysselsugna någon dag. Jag har massor med julpysselgrejjer till barnen så det behöver inte planeras. Det är faktiskt inget måste. Och de pysslar ju i skolan och på dagis.

Julgrupperna tycker jag är roligt att göra. Och sonen kommer garanterat att fråga efter det. Dessutom är det en bra gå-bort-present till släktingar i julhelgen.

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag hade mycket såna "mamma-krav" på mig själv när barnen var mindre, det bakades, pysslade och hades inför jul.. men med åren så har jag släppt på kraven. Det funkar precis lika bra med en köpesdeg, och det är ju faktiskt barnen som tycker det är kul att baka.. alltså behöver inte jag stå och baka ut x-hundra perfekta pepparkakor. Barnen bakar ut tills de är less, sedan räcker det. Pepparkaksdeg är billigt så det är ju ingen katastrof. Pyssel har jag i lådor, blir de pysselsugna är JULKORT ett perfekt pyssel tycker jag. Det slår liksom två flugor i en smäll. Fina, handgjorda julkort, och så pysslande medans man gör dem. Lite julmusik i bakgrund, julmust och pepparkaka och lussebulla som påfyllning, sedan kan man med gott samvete ha pysslet avklarat hemma. Som du säger, de pysslar på dagis och i skolan så det räcker! Gör man saker i lagom dos är det ju roligt, och inte ett måste. Vill man inte så hoppar man över, utan dåligt samvete. Ett bra tillfälle att öva att säga nej! ;)

2007-11-26 @ 14:44:13
Postat av: Luna

Hos oss blir det nog bara baka pepparkakor, göra marsipangodis, ställa fram lite adventsstakar och klä gran. Göra islyktor kanske, men det är inget direkt julpyssel. Jag tror de får pyssla en del på dagis ändå. Jag är ingen julig människa. Gillar inte tomtar o rött. Min mamma tycker sååååå synd om mina barn men de får ju gran i alla fall, och de verkar nöjda ändå fast jag inte har röda porslinstomtar i varje vrå.
Pepparkakshus skulle jag vilja testa men känner mig stressad av bara tanken. Man kanske ska prova en gång utan barn först.

2007-11-26 @ 16:44:21
URL: http://lunanimbus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0