försäkringskassan

"Du har redan varit hemma alldeles för länge!"

Jo tack. Jag vet det. Det är ju det som är problemet. Att jag vet det. Att jag tänker på det hela tiden. Dagarna går. Tiden rinner iväg. Och jag. Jag blir inte bättre. Fast jag borde. Enligt mallen skulle jag vara tillbaka på jobbet. Stress. Stress. Stress. Och det är just det som gör att jag inte blivit bra. FATTA DET!!!!

Samtal med försäkringskassan. Och det var jag, min idiot, som ringde upp. Att jag aldrig lär mej. Undvik i det längsta kontakt. Det är aldrig av godo. Men jag har gått och funderat över det här med ettårig sjukpension som fk-tanten föreslog förra gången vi pratade.

Men nu var hon inte längre inne på det. För jag har ju varit hemma alldeles för länge redan. Och förresten. Enligt henne skulle jag börja jobba heltid direkt när året var slut, så då känns väl inte sjukpensionen som ett alternativ ändå. Då blir det ju i praktiken ett halvår utan krav, och sedan måste jag börja körträning och arbetsträning.

Vi ska träffas på torsdag för ett enskilt möte och sedan ska hon kalla till ett avstämningsmöte med läkare och jobb.
Och lägga upp en rehab.plan.

Shit, bara tanken på en plan får mitt inre att krypa ihop till en boll. Tider, press, stress. Jag orkar inte med några tider! Det var det som var lockande med sjukpensionen. Att i lugn och ro, i min egen takt, få gå framåt. 

Du borde besöka jobbet. Om inte med bil så med buss. Buss är ju ännu värre! Då är jag ju helt låst. Man kan inte gå av bussen två mil från hemmet mitt i vintern.

Nåja. Jag får väl försöka förmedla vad jag känner på torsdag så tydligt som möjligt:
- jag går inte hemma och päser, utan varje dag är en kamp för att bli bättre
- jag klarar inte av tider, för jag pressar mej själv till max för att hålla dem
- jag kan varken köra bil själv eller åka buss till jobbet. Däremot kan jag åka med min man.

Som tur är så är både läkaren och terapeuten helt på min linje. Så jag behöver bara säga som det är.

Nu känns allt bara pest. Och jag som höll på med fönsterputsning. Suck!

Kommentarer
Postat av: Maria

Usch så jobbigt hoppas att mötet på torsdag blir bra. Tur att läkaren och terapeuten tycker som du.
har själv tänkt ringa upp fk för att de inte hör av sig och jag vill att allt ska gå rätt till. Nu vågar jag inte göra det just nu utan lyssnar på dig "undvik i det längsta kontakt". Kram

2007-11-27 @ 15:14:21
URL: http://livetsommaria.blogspot.com
Postat av: Em

Usch... Jag känner igen och lider med dig.

2007-11-27 @ 15:39:55
URL: http://brinner.blogg.se
Postat av: Luna

Ge dem adressen till din blogg så får de se hur du kämpar! Man hör ständigt historier hur försäkringskassan pressar människor och mer eller mindre tvingar ut dem till jobb trots att de inte är redo. det finns säkert de som behöver en extra puff, men de verkar ju helt blinda för att kunna sålla vem som behöver peppas och vem som behöver få läka i lugn och ro.

Samhället VINNER ju i längden på om folk får chans att bli riktigt friska!!
Det är andra gången på två dagar som jag koka av ilska av sanna historier om försäkringskassan. Hoppas att de du ska träffa har lite förnuft i skallen och hjärtat på rätta stället.

2007-11-27 @ 16:56:03
Postat av: malve

Tack för er omtanke.

2007-11-27 @ 16:56:13
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0