inför terapin

Dåligt med sömn i natt också. Sonen kom insmygande och la sej bredvid mej. Inte för att han stör, men jag vakande ju och kunde inte somna om.

Idag på terapin vill jag prata om det som jag glömde förra gången. Nämligen det här med hur jag ska minska stressen.

Min terapeut tycker att man ska göra allt det som man vill ska ingå i sitt liv, även om det inte känns bra. I natt kom jag på vari problemet ligger: jag har alldeles för höga krav på hur jag vill att mitt liv ska vara. Eller rättare sagt vad jag ska göra. Jag gör mycket utifrån vad jag borde göra, vad som jag tror förväntas av mej o.s.v. Och då blir det för mycket.

Terapeuten tycker även att jag bäst höjer stresströskeln genom att utsätta mej för de situationer som ger mej stress och lära mej att hantera dem. Det är bara det att det är så många situationer varje dag, och det blir jobbigt. Dessutom är det väl även här så att en stor del av stressen beror på mina för höga krav.

Det ska bli intressant att prata med honom om det här.

Dessutom har vi avstämningsgång där vi ska gå igenom om vi är på väg åt rätt håll, vad som känns mindre bra och sådant.

Terapeuten vill att vi ska jobba strukturerat, och inte flumma ut för mycket. Men jag vill gärna prata av mej lite i början. Och då har han sagt "Vill du att vi ska prata om det idag?" efter varje sak jag tagit upp. Vilket känns stressande.

Och så upplevde jag att det blev väldigt otydligt med läxan förra gången. Vi gjorde upp en lista på förbättringsområden och när vi skulle avsluta så sa han att jag antingen kunde jobba med det hemma eller ta upp en del nästa gång. Då kommer mitt prestationsjag in dirket och vill att jag ska göra allt hemma och vara duktig. Stressigt och jobbigt.

Kommentarer
Postat av: maria

Något som slår mig och som jag ser som något positivt är att du är väldigt klar med om vad som känns okej för dig, hur du vill att det ska vara kontra terapeuten och så kan där finna kompromisser... Kram på dig, vännen!

Postat av: Em

Jag hade blivit tokig på din terapeut. Inte alls min typ verkar det som. Håller inte med om det han säger och inte heller hans metod. Men olika passar olika människor förstås. :)

2007-12-04 @ 10:22:53
URL: http://brinner.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0