mer om julmåsten

Era kommentarer fick mej att läsa igenom mina julmåsten igen. Och ja, det är en hel del. Men inte om man jämför med de jag hade tidigare.

Min mamma var hemmafru och sedan mattant, vilket innebar att hon alltid var ledig veckan före jul. Och så satte hon igång den stora julstädningen. Vilket också blev ett måste för mej, tills jag insåg (faktiskt redan innan jag fick barn) att det inte funkar när man har ett vanligt jobb. Man vil ju inte direkt ta ledigt för att städa...

Julklapparna börjar jag köpa redan under hösten, så de blir inget större måste för mej. Ska bara se till att slå in dem i tid. Vår gamla tradition att slå in alla klappar kvällen före julafton funkar inte längre...barnen har ju svårt att somna och sedan är det oftast ett berg av klappar. Så det gör jag när lusten faller på.

Småler lite åt ett par av mina måsten:
- byta lakan dagen före julafton:  varför det???
- julpyssel med barnen: ett av mina perfekt-mamma måsten.
- adventspresenterna: varför ska jag hålla i det jämt? Visserligen var det mitt påhitt, men det kan jag bolla över på min man. Som säkert tycker att det är kul att köpa presenter utan att jag ska vara där och lägga mej i....
- julkorten: lämnade faktiskt över ansvaret till min man att göra själva korten. Men jag ska fixa med adresserna.

Förresten. Med vårt nyligen upprättade städschema, min röjariver och den lilla musen som var på besök så blir det faktiskt en ren jul i min gamla anda, för vi har städat kyl o frys, dragit ut spisen, gjort rent fläkten, skrubbat köksskåpen. Så köket känns faktiskt fräscht i grunden. Och det utan något som helst måste eller stressande. Nice!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0