oväntat besök

Två nätter i rad har vi fått besök.
I natt försökte vi bjuda på en bit ost, men det föll inte i smaken.
Däremot var tårtljusen (som fortfarande låg i diskstället) mumsiga.

En mus i vårt hus!
Grannarna flyttade och tog sin katt med sej. De nya grannarna hade också katt, men den blev överkörd av tåget.
Så nu har vi inga jägare som håller efter de små rackarna.

Efter terapin blir det sanering.
Musbajs på köksbänken. Bläää.
Dessutom tycker jag att jag känner en obestämd stank.

Besöket har dock resulterat i en nostalgiorgie.
Minns när jag vaknade och såg en mus rätt i ögonen. Den hade klättrat upp på nattduksbordet. Jag undrar vem som blev räddast. Den spännande jakten på mössens ingång.
Min maniska musrädsla när sonen var nyfödd. Tänk om det kommer in en mus och börjar mumsa på den lille!
Påhälsningen i köket efter det att vi fått golvet omlagt efter en vattenskada och pappas smarta musspärr tagits bort av oerfarna hantverkare. Mössen som direkt upptäckte att listerna i hallen tillfälligt avlägsnats och glatt tog sej in i köket med ett kalas i sikte. Som dock uteblev eftersom allt var noga instängt.

Möss hör lantlivet till. Men i ett 70-talshus i ett samhälle förväntar jag mej inte sådant besök.
Frågan är: hur tog den sej in...?  Kunde ha förstått om det varit i källaren, via någon ventil eller så. Men i köket....

Spännande så det förslår!


Kommentarer
Postat av: Luna

Vi bor ju på landet och när vi flyttade in bodde det en mus här. Den tog vi ganska snabbt i fällan. Sedan dess har jag aldrig sett en mus. Katterna har blivit skickliga jägare. Jo jag ser döda möss på min entrétrappan lite då o då. Katterna vill ju gärna visa hur duktiga de är. hi hi. Men i huset har vi aldrig stött på någon mer sedan den första gången...tack o lov.

2007-11-09 @ 13:50:51
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: malve

Tyvärr är jag allergisk mot katter, annars är de ju bra :)

2007-11-09 @ 21:20:43
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0