solfjädrar

Dottern och jag har tittat på Barbie och de tolv dansande prinsessorna.



Tidigare var jag lite emot Barbiefilmerna, tyckte att de var lite väl kommersiella. Men så kom jag på att vi har Byggare Bob och det är ju lika illa det. Och faktiskt så är storyn i filmerna oftast bra, brukar bygga på någon gammal saga. Att sedan animeringen får en att börja gråta är ju en annan femma. Och ungarna tänker ju inte på sådant.

Numera tycker jag att alla filmer som lockar till lek är bra. Byggare Bob, Barbie, Bionichle...när barnen sett en film så börjar de leka. Och de efterapar inte bara filmen.

Idag när vi hade sett filmen plockade dottern fram papper och sax. Hon skulle göra en solfjäder (som prinsessorna har). Så nu har vi gjort solfjädrar, både till oss själva och till Barbiedockorna.

Nu sitter dottern och läser leksakstidningen och skriver önskelista till tomten.

Och jag sitter här och mår illa. Stekte korv och upptäckte att bästföredatumet passerats så nu inbillar jag mej att jag ska bli sjuk.

Kommentarer
Postat av: Auriana

Åh så gulligt..
Kommer ihåg när mina gjorde sånt..
Inte så himla länge sen egentligen men
känns länge sen.
Nu ska jag ut med hund i gråvädret strax.
Ser inte fram emot detta alls.

Ha det gott
Auriana

2007-11-22 @ 12:40:34
Postat av: Maria

Haha, den köpte jag till min brorsdotter och har också sett den:) När jag passade henne ville hon bara se "Barbie som öprinsessa", men efter ett tag så tröttnade jag på den och gav henne denna istället. Söt och gullig, men lite för gullig ibland... Kram

2007-11-22 @ 13:52:25
URL: http://livetsommaria.blogspot.com
Postat av: Miranda

Jag har faktiskt också sett den. Mina systerbarn önskade sig den i julklapp. Har också svårt med Barbiegrejen, tänker också att det förmedlar ett ideal som inte stämmer riktigt med mitt eget. Men det är väl på sätt och vis ofrånkomligt, jag var själv helt fascinerad av prinsessor och Barbie när jag var liten och det har ju blivit folk av mig. Eller... Kanske inte ska säga för mycket... :) Har för mig att de ändå är ganska handlingskraftiga flickor i den filmen.

Men jag har tänkt på att det är så lätt att inte vilja uppmuntra systerdotterns prinsessfascination samtidigt som min systerson får pirater och spindelmannendräkter utan att det känns så fel. Fast det var faktiskt han som först ville ha filmen med de dansande prinsessorna...

2007-11-22 @ 18:34:17
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com
Postat av: malve

Jämlikhet för mej är att flickor ska få vara flickor och att det som flickor gillar ska vara lika fint som det pojkarna gillar. Och att städleksaker inte ska vara rosa...

Min son gillar också Barbiefilmerna. Rapunzel är faktiskt riktigt spännande.

2007-11-22 @ 20:30:06
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Miranda

Helt sant det. Att det ska vara lika fint tänker jag.

2007-11-22 @ 22:03:36
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0