värk i lederna

Jag kunde inte somna igår heller. Och en av anledningarna till att jag har svårt att somna är att det sticker och drar i fotlederna så fort jag lägger mej ner och slappnar av. Molande värk och stickningar som gör att  jag måste röra på foten och till och från som elektriska impulser som rusar mot hjärnan.

Och dessutom har värken i handlederna smugit sej på igen. Efter allt bärande och lyftande på tjocka bebisar fick jag värk när de äldsta två barnen var runt ett år. Men den släppte efter hand och minstingen klarade jag utan att få tillbaka värken. Hon var mycket mindre och lättare än syskonen och jag var nog mer medveten om hur jag lyfte och höll henne. Men nu, utan någon större påfrestning börjar jag få värk igen. När jag har belastat handlederna (fast det behöver inte vara tungt arbete) men även utan synbar anledning.

Och när jag ligger och känner detta molande och stickande kommer ångesten. Tänk om det blir kroniskt....
Sedan börjar tankarna snurra, för det är mitt bästa knep mot ångesten.

Puh, nu har jag skrivit det. Det har varit så här ett tag men jag har stuckit huvudet i sanden och förträngt det. Det som inte syns finns inte. På samma sätt som det tog lång tid innan jag erkände för mej själv att jag har tinnitus.

Men det finns ju även om jag vägrar att se det. Och i det fördolda får ångesten härja fritt. Ute i ljuset trivs den inte lika bra. Så nu skriver jag om det. Och i natt pratade jag med min man om det.

Så nu hoppas jag att ångesten spricker som ett troll i solsken.

(Fast jag har fortfarande inte berättat om min tinnitus för varken terapeuten eller läkaren. Borde kanske göra det...)

Kommentarer
Postat av: Di

tack för din omtanke..dina ord kändes bra som du skrev hos mig.

Känner igen det du skriver också..visst är det så..det är lätt att problemen inte finns, om man inte erkänner dem, samtidigt..kanske de har en förklaring i hela situationen? Kram

2007-11-21 @ 10:13:37
Postat av: Maria

Skickar en styrkekram till dig! Har ju själv värk och vet hur du har det. Ta hand om dig och när DU är redo så prova att prata med läkaren och terapeuten om det.

2007-11-21 @ 12:10:32
URL: http://livetsommaria.blogspot.com
Postat av: Miranda

Känner ett par som har tinnitus (musiker!) och för dem brukar det bli värre av stress. En brukar t.o.m. se det som ett tecken på att något inte är bra när det blir värre. Hon märker för det mesta annars inte av det så mycket. Tråkigt att du får värk. En tanke slog mig när jag läste. Det kan inte ha med medicinen att göra? Tänkte att du har skrivit om dosering och så... Vet inte, en tanke bara. Hoppas du får sova i natt. Kram till dig!

2007-11-21 @ 22:09:22
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com
Postat av: malve

Tack för er omtanke! kram till er

Jag ska ta upp det med läkaren nästa gång vi träffas, ska kolla i FASS också. Det vore ju skönt om det har med dosökningen att göra. Min tinnitus blir också värre vid stress och ångest.

2007-11-22 @ 09:02:30
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0