vem gör vad

Nu har jag nog rett ut mina måsten ganska bra. Vi får väl se om jag får godkänt i morgon på terapin...
Förra gången tyckte terapeuten att jag var lite okoncentrerad. Men det är ju inte så lätt att bara sitta och på stört ändra ett måste till ett borde.

Dessutom har jag kommit på att jag levt i det förgågna. För jag valde en man som tog minst hälften av ansvaret hemma. När tjejkompisarna satt och gnällde på sina killar hade jag aldrig någonting att kontra med. För min man var faktiskt jämställt perfekt.

När vi köpte hus kunde vi båda två lika lite om renovering (vi köpte ett gammalt hus som varit sommarstuga i flera år). Så vi gjorde allt tillsammans och lärde oss efterhand. När jag sedan blev gravid tappade jag helt intresset för snickeri. Och måla gick ju inte för sej. Så medan jag strosade omkring gravid blev min man händigare och händigare. Och när jag kommit ut ur den första bebisdimman tyckte jag att det var bättre att han skötte snickrandet för det gick snabbare när han gjorde det. Och det som då blev över var ju hemmet. Vilket kändes helt okej.

Med de två äldsta barnen var min man pappaledig i ett halvår med varje barn. Då blev det ju naturligt att jag släppte all koll och han tog över. Jag jobbade ju och han var hemma. Och jag hade faktiskt inga problem med det, tyckte nog mest att det var skönt.

Efter mammaledigheten med minstingen var det tänkt att min man skulle jobba deltid och sköta hämtning och lämning. I praktiken hade det ju inneburit att han tog över huvudansvaret. Nu blev det ju inte så eftersom jag blev sjukskriven. Och kontrollerandet och planerandet blev någonting som jag klamrade mej fast vid för att slippa tänka.

Så här är vi nu. Totalt ojämnlika när det gäller att ta ansvar. Fast vi gör lika mycket. Om inte min man gör mer.
Men ansvarstagandet är tungt och stressande tycker jag.

Att dela upp ansvaret var nog egentligen den lätta biten. Nu gäller det för mej att inte av gammal vana fixa det som min man ansvarar för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0