vem städar jag för?

När jag har fint hemma trivs jag.
Och ändå städar jag sällan eller aldrig för min egen skull.
Jag städar för att andra ska få en bra bild av mej.

Vilket dubbelt upp leder till att jag mår dåligt.
Först är jag stressad och går omkring med en massa borden här hemma i röran.
Och när jag väntar besök blir jag jättestressad av att jag nu måste städa.
Ibland väljer jag att inte bjuda hem en kompis hellre än att städa (fast vissa "får" ju komma i hit när som helst). Och då får jag dåligt samvete för att jag aldrig tar initiativet till att träffas.

Jag hoppas att vårt städschema kommer att få ordning på det här. Jag tycker redan att det har blivit bättre. Nu när jag inte får städa när jag vill utan ska göra det på bestämda dagar så känns det faktiskt mycket roligare och jag går nästan och längtar efter att få ta tag i det.

I dag ska jag byta lakan. Jag har redan bestämt att det inte ska göras på dagtid, men jag var sugen på att sätta igång redan i morse.

Vad gör jag egentligen för mej själv och vad gör jag bara för att jag är mån om vad andra ska tycka?
Till exempel tycker jag om att ha fina naglar, men jag klipper dem som hastigast först när jag ska iväg någonstans.
Kanske har jag tappat lusten till mycket för att jag har vänt allt till att jag gör saker för att leva upp till mina krav, för att jag måste, istället för att göra det för att jag mår bra av det.

Att känna att jag måste klippa naglarna är ju en stressande tanke. Att däremot göra det för att jag vill är ju en belöning. Hur programmerar jag om mej själv?

Kommentarer
Postat av: Maria

Hmm, en tankeställare det där. Vad gör jag för mig själv och andra? Jag städar också massvis innan folk får komma hit (undantag finns även här) annars känner jag mig som en lortgris. Så är det ju inte, men jag mår bra av att ha det städat hemma. Min svärmor sa en gång till mig att det är så trevligt att komma hem till oss för här är det jämt rent, inte bara på de vanliga ställena utan alla konstiga också...

2007-11-19 @ 13:33:15
URL: http://livetsommaria.blogspot.com
Postat av: Auriana

Hej vännen.
Du, vet du vad?
Jag hade samma diskussion med min kurator.
JAG vill också ha det fint och i ordning hemma.
Men vi kom fram till samma sak. Jag vill det mkt bara för att ha ngt positivt om mig själv att visa upp.
Så man duger till på ngt vis..
Kommer iaf forts städa OCH gnälla på dom som inte hjälper till*fniss*
ha en fin måndag
Kram
Auriana

2007-11-19 @ 13:39:32
Postat av: malve

Det är svårt det där. Fast alla gör ju likadant. Städar som tokar inför ett besök. Ibland brukar jag städa halvfint och sedan säga att jag inte hann.
Så knasig man är...:)

2007-11-19 @ 15:13:30
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Hosanna

"Hur programmerar jag om mej själv"?

Du gav mig en tankeställare...så..när du kommit på svaret så får du gärna meddela mig för jag tänker så det knakar och kommer ingenvart.

2007-11-19 @ 15:34:20
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Stina

Läste igår i "Ångest-boken" om det där med att ställa höga krav på allt/alla runtomkring (tex att andra i familjen ska ha samma lägsta-nivå vad det gäller städning, prioritering osv) och att det kan bero på att man då (omedvetet) sänker kraven på sig själv, som redan från början är hysteriskt höga. Men förväntar man sig att omgivningen ska ha samma höga kvar så "lättar" det liksom på ens egen anspänning (omedvetet), för man koncentrerar sig på att ha ett perfekt städat hem osv.

Sedan tror jag ju också att det spelar in det där, att man har höga krav men kaos inom sig, och då försöker man kontrollera det yttre för att ha nån slags kontroll. De flesta människor som jag känner som är de mest harmoniska bryr sig inte så mycket om det är lite stökigt... vet inte om det är enbart hobbypsykologen inom mig som funderar så eller om det faktiskt ligger nåt i det också. *s*

2007-11-19 @ 16:23:43
Postat av: Miranda

Hm... känner igen mig. Också det där med naglarna... Tänker att jag vill pyssla om mig själv. Fila fötterna, måla naglarna. Men jag gör det inte när jag inte "behöver" för någon annans skull. Har också vissa som får komma hit fast jag har jättestökigt, men andra som jag inte bjuder hem för att det är en sån ansträngning att göra fint. Ibland har jag tänkt att jag så länge har hållt på så här att jag börjar bli trotsig mot mig själv. Som att jag skiter i att städa för att jag vill... Det låter fånigt, men tål att tänkas på hur det hänger ihop.

Det låter bra det där med städschema. Kanske det skulle bli lättare att ta att det blir rörigt ibland om man har en rutin för det. Att det inte behöver bli så stort projekt.

2007-11-19 @ 20:10:22
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com
Postat av: malve

Hosanna: jag lovar! :)

Luna: jag ska nog ta och läsa om den boken.

Miranda: Vad bra att du har börjat utmana dina tankar!
än så länge funkar det bra. lite varje dag istället för ett jätteberg.

2007-11-20 @ 12:41:29
Postat av: munken

Städschema funkar. Vi har haft det länge, utan det funkade det INTE ALLS hahaha. Nu funkar det.

2007-11-21 @ 14:15:44
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0