baka, baka liten kaka

Det handlar kanske inte så mycket om vad man ska göra eller inte göra. egentligen. Útan varför man gör det man gör och hur man gör det.

Att baka en kaka för att familjen kräver hembakade kakor.
Att baka en kaka för att jag kräver det av mej själv. För att jag är en sådan som bakar kakor.
Att baka en kaka för att man är dumsnål.

Idag bakade jag en äppelkaka bara för att jag ville det. Vi brukar egentligen inte fika i veckorna, utan spara mumset till helgen. Men ikväll blev det kaka och mjölk till Bolibompa.

Och hur man bakar är ju också viktigt. Bakar man med gott om tid och gör varje moment till ett nöje. Eller stressar man sej igenom baket för något måste som ligger och pockar på.

Idag bakade jag en kaka med två delar stress och en del glädje.

Ikväll åt jag äppelkaka med mjölk framför datorn. Utan att egentligen känna vad den smakade...

Kommentarer
Postat av: Di

Det är ju viktigt att det finns glädje i att baka, att göra det av snålhet? Ja, det är ju ibland så att man vill ha pengarna till annat och det är ju en tanke med det :) Kanske någonstans i botten är glädje över att skapa något som andra har glädje av? Eller så kanske det är ett terapiarbete? Kan vara något att fundera över känslan i att baka :)

Det är synd att sitta och äta samtidigt som man gör annat, jag gör lika..igår blev det popcorn framför tv...annars är det också mkt fika för mej samtidigt jag gör annat..som om det "triggar" igång att jag ska äta..Det är också en sak jag fått med mig från min kurator, att tänka på varför jag äter, när jag äter och vad jag skulle kunna göra istället för att äta..Speciellt när jag letar nya saker hela tiden att stoppa in..har lite svårt med att veta känslan bakom maten..hm..ja vännen..hoppas du får en skön dag..trots ledsenheten...Jag återkommer och följer med dig...på avstånd

2007-10-17 @ 09:23:35
URL: http://diqueen.blogg.se
Postat av: malve

Tack...nu känns det lite bättre...:)

Ska försöka tänka på varför jag gör olika saker och hur det känns. Innan bakade jag för att jag ville...sedan blev det ett måste...och nu försöker jag få tillbaka lusten i det så jag köper bröd när jag inte känner för att baka = oftast...
kram:)

2007-10-17 @ 12:29:05
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0