på väg till dagis

Vissa mornar blir totalkaos eftersom alla barnen är TRÖTTA. Ingen vill gå upp, ingen vill ta på sej...och så fort de får en chans springer de och lägger sej i någon säng eller soffa.

Andra mornar har vi bråk och gråt från början till slut. Alla retas med alla, men mest retas storebror med småsystrarna. Kläder göms undan, det bråkas om turordning till tandborstning, gosedjur slits ur händerna på något oförberett syskon. Ja allt som kan få någon annan att falla i gråt görs med liv och lust.

Idag hade vi den tredje sortens kaosmorgon. Kompismorgon. Det låter ju toppen. Alla är vän med alla. Alla är jättegosiga. Och visst är det mysigt. Men inte när vi har en tid att passa. En slår sej och de andra två ska trösta. En hittar inte sitt gosedjur och alla tre börjar leta. Någon hittar ett roligt spel. Och mitt ibland pyjamaser och dagiskläder sitter två barn och spelar i största samförstånd. När vi väl tråcklat oss ut till hallen börjar hjälpsamme storebror att föreslå vilka gosedjur systrarna ska ha med sej till dagis. Trots att de redan har ett i famnen. Med påföljden att de springer iväg för att leta upp det föreslagna alternativet, hittar det inte, och morgonen är förstörd. Och då, rusar de andra två in och börjar leta.

Konstigt nog hinner vi i tid vareviga dag.
 


Kommentarer
Postat av: maria

Åhh, så jag känner igen det där, inte idag men med de tre äldsta... Man tyckte att man snodde runt på en femöring mest hela tiden... Idag har jag lärt mig att bara vara lugn, det inger barnen med lugn och det är inte hela världen att komma för sent... Det tog lång tid att inse det sista..... Ha en fin dag! Kram

Postat av: malve

Ja, att komma försent till dagis kan väl vara okej, fast det tyckte jag inte innan.
Men till skolan vill man ju vara i tid.
Kram:)

2007-10-01 @ 09:09:28
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Miranda

Det där hände när jag var hos min syster senast. Jag skulle gå med dem till skolan. Orutinerad som jag är så var jag också med och lekte. Det låter fint ändå, hjälpsamheten. Kram

2007-10-01 @ 11:08:02
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com/
Postat av: malve

Ja, jag är jätteglad över att de tycker om varandra så mycket. Men som med allting annat när det gäller sonen. Han kan aldrig vara lagom. Det blir jämt för mycket. Till och med när han ska gosa. Men han är nästan alltid glad. Som tur är.
kram:)

2007-10-01 @ 13:50:14
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0