beskärning

Idag har jag trotsat en katastroftanke. Jag klättrade upp i plommonträdet och sågade ner grenar trots att jag var ensam hemma. Det blir inte mycket kvar. Vanskött till tusen. Det mesta växte rakt upp.

Eftersom jag inte vetat riktigt hur man gör med träden, så har jag klippt lite försiktigt. Nya skott och grenar som uppenbart varit på fel plats. Men nu insåg jag att det behövs rejäla ingrepp på träden om vi ska få någon ordning på dem.

Det är kanske samma sak med en själv.
Om man har struntat i sig själv i flera år så är man så vildvuxen att det inte räcker med att putsa lite i kanterna.
Man måste in till stammen och gallra ur. Låta det bästa vara kvar och klippa bort det andra.
För att man sedan ska kunna växa i rätt riktning. Få balans mellan de olika grenarna.
Och bära frukt som mognar och kan skördas.

Vilka grenar vill jag ha kvar?

Kommentarer
Postat av: Ananasens

Det tror jag är sant. Man behöver underhålla även sig själv, men det är inte alltid det lättaste. Ibland är det enklast att stoppa huvudet i sanden och blunda för det som är jobbigt. Men nån gång måste man igenom det.
Synd att det inte var roligare herrbesök än rörmokare. Fast för dig som är gift är det väl lika bra förståss. :D
Hoppas resten av dagen blir bra!
Kram

2007-09-05 @ 15:24:19
URL: http://dagenstankar.wordpress.com/
Postat av: malve

Ja, jag har nog blundat rätt länge...
Inget att titta på var det heller, dryga sextio var han. Annat var det med sotaren som var här härom veckan... :)

2007-09-05 @ 18:07:54
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Miranda

Vilken fin bild! Jag tycker om trädliknelser... :)

2007-09-05 @ 22:48:20
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com/
Postat av: Aifos

Vilken fantastiskt bra tanke! Dina tankar och funderingar ger mig nya sett att se på saker,jag funderar oxå mycket men på annat sätt. Jag tycker om det du skriver! Kram..

2007-10-12 @ 22:17:02
URL: http://aifostankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0