böcker

Jag lärde mej läsa innan jag började skolan. Och efter det plöjde jag bok efter bok. Jag och mina likasinnade vänner hängde på bibblan och satt hemma hos varandra och läste. Skrattade. Diskuterade. Tipsade.
Böckerna var en viktig del av mitt liv. Läste saganomringen trilogin som elvaåring. Varifrån fick jag den idén?

Minns att jag ibland brukade stå framför raderna av böcker på biblioteket, blunda och ta en bok som jag sedan läste. Vid ett tillfälle frågade bibliotikarien om jag verkligen skulle läsa just den boken. Javisst, svarade jag tvärsäkert. För ett par år sedan insåg jag att den boken varit en milstolpe i den feministiska kampen (kommer inte ihåg vad den hette men allt var precis tvärtom. Alla man var utbytta mot kvinna. m.m.). Inget för en högstadietjej direkt. Men jag tyckte att den var bra.

Och så pang bom. När barnen kom glömde jag helt bort böckerna. Under de senaste åren har de bara gästspelat. En julklapp, ett tips...men inte mer. Tidsbrist kan jag inte skylla på. Facklitteratur om barn har jag läst till leda. Det var det enda jag kunde intressera mej för. Mitt första halvår som sjukskriven läste jag heller ingenting. Trots att dagarna var tomma. Kanske orkade jag inte ta in någonting?

Vet inte. Men nu är jag tacksam för att jag har hittat tillbaka. Läser och läser. Bok efter bok. Har en hel hög som väntar på mej. Ibland fuskar jag. Och läser två samtidigt. Eller tre. Men oftast blir det en i taget. Vissa böcker läser jag fort, för att få veta hur det går. Andra läser jag långsamt, för att jag inte vill att de ska ta slut.

Men jag läser. Jag har alltid en bok på gång. Och det är jag så hjärtans glad för.

Fast det var inte det här jag skulle skriva om. Egentligen. Det var mitt röjande i bokyllan. Jag tycker om att stå och titta på mina böcker. Brukar sällan läsa om en bok. Men bara genom bokryggen minns jag. Därför har jag svårt att göra mej av med böcker som betytt något för mej. Även om det var länge sedan. I en annan livsfas.

Så nu kom jag på att jag ska lägga in böckerna jag läser här. Så kan jag titta på dem när jag har lust. Trots att jag har lämnat dem vidare.

Nu ska jag gå och lägga mej. Krypa ner i sängen med min bok. God natt.


Kommentarer
Postat av: Miranda

Egalias döttrar heter boken. Tror författaren heter Gerd Brantenberg. (Jo, kollade i bokhyllan.) Människa heter kvinniska, ordet man, som i "man kan läsa..." är konsekvent utbytt mot dam. Männen har ph (penishållare) för att kvinnorna tycker att de är vackrare så, papiljotter i skägget... Den är lite kul tycker jag.
Vad roligt att du hittar tillbaka till böckerna. Jag har känt det lite på samma sätt. Läste jättemycket förr, nu mycket mindre. Men jag har sett det lite som yrkesskada... Fast jag börjar hitta tillbaka jag också och det är jag glad för.
Sov gott, dröm sött! :)

2007-09-13 @ 22:06:40
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com
Postat av: Di

Visst är det härligt med böcker! jag läste också många böcker förr..Harlequin romaner typ..INTE bra..nu läser jag annat..mycket om utveckling på mitt eget plan, men också skönlitteratur och deckare..mysigt..MEN idag blir det Leadership och div annat på skolan :) Börjar idag..lite pirr..är det nog..Solen följde med till Östersund..idag med..Ha en underbar dag! Kram :)

2007-09-14 @ 07:53:47
URL: http://diqueen.blogg.se
Postat av: malve

Miranda: ja just det, så var det ju. nu kommer den tillbaka. :)
Di: Lycka till på kursen!
Tror att det kanske var därför det var så svårt att hitta tillbaka till böckerna, för jag började alltid med något tungt verk. Jobbigt när man inte har läst på länge. Då kan ju "skräplitteratur" vara en inkörsport. Vad som helst är ju bättre än ingenting. Och så beror det ju på varför man läser. En harlequin är väl lite som en såpa på tv. Lite lätt förströelse när man inte orkar något annat.

2007-09-14 @ 08:35:03
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Di

ja förströeles är ordet att läsa dom pocketböcker jag läst, men tyvärr tror jag att för mej blev det mkt Barbievärld.dvs..man och barn och så skulle jag bli behandlad.Alla böcker handlade om samma sak har jag insett nu såhär, långt efter. Tror att jag skulle läsa dem på ett annat sätt idag..och att för mej då blev det "drömvärlden" som egentligen inte var mkt värd..idag :) har ju faktiskt insett att det inte vart så bra med den slags dröm om livet som presenterades i Halequinböckerna istället för att se verkligheten blev det mkt fokus på fel sak..dvs det jag inte hade och det jag trodde skulle vara utifrån de böcker jag läst. Det kan jag tycka var synd. Må gott :) kram

2007-09-14 @ 17:26:18
URL: http://diqueen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0