lysande natt

Jag vaknar av att dottern ropar på mamma. Om och om igen.
Kliver ur sängen och går in till henne. Hon ligger med sänglampan tänd.

- Mamma, jag kan inte sova, säger hon men ser jättetrött ut. Ögonlocken är tunga.
- Lampan lyser så jag kan bara titta när jag blundar.

Självklart.
Släcker lampan och tänder i taket i stället. Innan jag lämnar rummet sover hon.

Har knappt somnat förrän det är dags igen. Den här gången är det minstingen. Hon sitter i sin säng och gråter. Jag plockar in henne till mej. Tittar på klockan. Tre. Vi lägger oss och försöker somna. Efter en halvtimme ger jag upp och gör välling. Det borde däcka henne. Inte då. I en timme till håller hon nattshow.
- Längtar pappa.
- Somna nu så kommer han snart. Nattlig logik.

Plötsligt klampar en elefant in i sovrummet. Eller..nehej...bara sonen som kommer. Halv sex.
Efter att dyrt och heligt lovat att vara tyst får han lägga sig hos oss.
Löftet hålls i en minut. Knappt.

Släpar mej ut till teven och sätter på en film.
- Men mamma, det är ju mitt i natten.
- Jamen sov då, unge. Vill jag säga. Men håller tyst. Såklart.

En timme kvar tills klockan ringer. Ligger klarvaken i sängen. Lyssnar på lillans förkylningssnarkningar.

Välkommen hem, min älskade make. Hoppas att du är utvilad.

Kommentarer
Postat av: Luna

Usch, lät inte alls som en rolig natt. Vi samsover allt mer. Ställt in en extasäng i vårat sovrum. Min 4-åring sover i den och lillskrutten mellan oss. Vi har så kallt när pannan är trasig, men vi inser att vi sover bäst när vi alla är nära varandra. Jag känner mig trygg när jag har barnen hos mig och slipper en massa uppvakningar. Sexliv kan man ha ändå. Vi har ju flera sovrum. Fniss fniss...

2007-09-07 @ 13:11:38
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mysigt ett tag med samsovning men jag har svårt att sova hela natten med barn i sängen.
Ja, man måste ju ändå vänta tills barnen har somnat, så då spelar det ju mindre roll var man är :)

2007-09-07 @ 13:18:56
Postat av: malve

malve var den anonyme även denna gång. hmm....

2007-09-07 @ 13:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0