terapi 070928

Medveten närvaro
Jag tycker att övningarna har känts bra. Jag känner mej avslappnad, lugn och harmonisk efter en övning.
Jag ska gå vidare med nästa steg i programmet.  Vilket innebär:

Meditation
Lång andningsmeditation sex dagar av sju.

Andrum
Tre kortare andningspauser under dagen.

Dagens otrevliga händelse
Den här veckan ska jag vara närvarande i en mindre trevlig händelse varje dag

Promenad
Gå en promenad med medveten närvaro varje dag.
Det här kan ju bli jobbigt eftersom jag inte har tagit mej ut på promenad på länge. Men jag behöver inte gå långt. En sväng runt kvarteret räcker.

Toppar och dalar
Vi pratade om det jag kommit fram till, mina strategier för att minska mina toppar och den träning jag redan gjort.
Jag ska fortsätta försöka vara medveten om när jag får en impuls och försöka följa mina strategier för att inte göra något förhastat.

Acceptans
Vi pratade lite om Anna Kåvers bok och mina tankar runt det jag har läst hittills. Att jag känner att jag inte accepterar den verklighet som jag lever i nu, utan försöker komma ur den så snabbt som möjligt och därför blir stressad.
Att jag är väldigt självkrititsk och inte accepterar den person som jag är nu. Utan har en massa fel och brister som jag försöker rätta till. Men jag är ju bra som jag är. 

Stress
Vi diskuterade mitt planerande och hur det stressar mej. Och jag tog upp hur jag känner mej inför vår ekonomi. Att jag har katastroftankar om framtiden som jag försöker trygga genom att spara så mycket som möjligt nu. Vilket leder till stress och dåligt samvete eftersom pengarna vi sätter av till mat och nöjen nästan aldrig räcker, utan vi måste ta från sparkontot. Vilket ger mej dåligt samvete.

Idag ska jag lägga in räkningarna och då ska jag sätta in pengar med mer marginal på våra konton. Vi kanske ska bestämma en summa som vi ska spara varje månad istället för att spara allt som blir över?  Att kunna leva nu och unna mej idag istället för att bara lägga undan till morgondagen känns viktigt.

Angående framtidsoron så måste jag acceptera att jag har orostankar. Titta på dem och bestämma mej för om det är någonting att oroa sej för eller om jag ska använda strategier för att bli av med tankarna. Låter ju inte så enkelt...

Andning
Jag tog upp att jag tycker att andningen fungerar bättre nu. Och att jag känner att jag har en bättre kroppsuppfattning än tidigare. Och att jag tror att det beror både på andningsövningarna, kroppsskanningen och styrketräningen. Terapeuten kunde inte annat än hålla med.

Bilkörning
Jag fick nya tankeanalyspapper och ska göra nya tankeanalyser över bilkörningen till nästa gång.
I övrigt fortsätter jag en vecka till med bilkörning in till stan. Eftersom jag hade mens den här veckan så var det inte lika laddat att gå på stan.

Mycket om lite eller lite om mycket
Terapeuten ställde frågan hur jag vill att terapin ska se ut. Ska vi prata om det som kommer upp eller ska vi styra det mer och prata djupare om ett ämne. Idag avhandlade vi ju väldigt mycket saker. Kanske för att det här är saker som jag har gått och tänkt på ganska länge och egentligen varit ganska klar på vad jag ska göra med, men att det ändå är skönt att ta upp dem till diskussion och få mina tankar bekräftade.

Annars tycker jag nog att det är bättre att få något ämne att fundera mer kring hemma och sedan diskutera på terapin. Jag behöver ju ofta ganska mycket tid på mej för att komma fram till sanningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0