terapi 080429

Det blev ingen bra terapigång idag känner jag nu efteråt. Jag hade tänkt prata om chefen och min nya situation men det blev ofokuserat och ytligt. Terapeuten frågar efter  varje ämne som jag tar upp om jag vill prata mer om det, och då börjar jag tänka att det kanske inte behövs...vill ju inte "slösa bort" tiden...

Så vi gick över till att samtala om självkänsla. Under veckan har jag läst och funderat kring mina självkritiska tankar, och kom fram till att det jag viskar till mej själv (inte helt oväntat) utgår från de föreställningar jag har om mej själv.

jag är tjock och ful och sämre än andra
* säkerhetsbeteende (egentligen skulle det kallas något annat men jag gillar det ordet eftersom jag är van vid det och innebörden är densamma - att man vidmakthåller en negativ föreställning/tanke genom att inte utmana den).
  Det här är väl den klassiska beskrivningen av dålig självkänsla: jag värderar mej själv utifrån vilket sällskap jag deltar i (och det måste ju innebära att jag klassar andra människor som bättre eller sämre än mej själv. Ju lägre jag värderar mej själv i jämförelse med den andre tilltar säkerhetsbeteendena i styrka:
- jag blir tyst och försöker göra mej osynlig
- jag står inte för den jag är eller mina åsikter
- jag klär mej på ett speciellt sätt

jag är inte värd att tyckas om för den jag är
- jag säger inte gärna nej till någon
- jag GÖR en massa saker för andra
- jag lägger saker på minnet för att verka trevlig och engagerad

 jag är tråkig
- jag pratar mycket och är glad

Tja, sa terapeuten. Jag har inte fått intryck av att du är tråkig. Du är vaken och entusiastisk och har lätt för att skratta. Till och med här. Men jag är ju bara en psykolog, så vad vet jag.... (han är himla kul, min terapeut....)

jag är misslyckad
- jag försöker inte göra nya saker om jag inte tror att jag ska lyckas pefekt
- det faktum att jag vill vara perfekt från början spär på känslan av att vara misslyckad eftersom man oftast inte kan allt på en gång.

Läxa till nästa gång blir att fortsätta läsa i boken om självkänsla, samt att tänka vidare på ovanstående.

Kommentarer
Postat av: Di

Härlig terapeut! Å väldigt bra analys, torde gå att jobba bra utifrån det som du skrivit. Bra tankar kring att värdera andra utifrån dig själv. Tror jag skrivit om det ngn gång här. Att värdera andra gör ju som du skriver, mycket i tankarna, vad är det du värderar? och vad innebär det. Du är på väg :) stor kram!

2008-04-30 @ 23:59:01
URL: http://diqueen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0