från ekonomisk till ekologisk

I dag kom jag på att mitt beteende som hittills drivits av att jag vill lägga undan pengar till eventuella nödår, också kan motiveras med att jag tänker på miljön.

Vi:
- äter mest potatis, inte så mycket ris eller pasta.
- äter (i förhållande till mina kompisar) ganska lite kött per middag.
- väljer oftast grönsaker efter säsong. Just nu mycket morötter och andra rotfrukter samt vitkål.
- lagar i stort sett all mat från grunden.
- tar hand om rester (matlådor, ny rätt av resten och så)
- gör matlista och veckohandlar
- planerar matlagningen - kokar dubbel sats ris till risotton och så
- köper inte så mycket onödiga onyttigheter (chips, läsk)
- vuxna dricker vatten till maten
- äter havregrynsgröt till frukost

Så egentligen är det ju "bara" själva förhållningssättet som är störande, inte våra vanor i sig. Och jag har ju börjat angripa min pengafixering genom att där det är möjligt välja ekologiska alternativ, så varför inte utveckla det tänket. Bara det inte blir ett nytt sätt att maniskt sysselsätta tankeapparaten.

Jag har inte fått in min reafanatism i det här tankesättet. Fast jag jobbar på det ;)


Kommentarer
Postat av: den moderna munken

Visst är det ofta så att vanan i sig inte är något problem men att motivationen bakom det kan vara det. Vi gör nog också ungefär sådär, fast ingen havregrynsgröt (fruktfrukost). Och sen så lyxar vi lite med olika saker bara ändå. Men grundplanen ser lik ut!

2008-02-21 @ 09:17:08
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: malve

Det är väl den där lyxen bara ändå som jag måste försöka få till.

2008-02-21 @ 13:10:19
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0