hjälp! jag har blivit som min mamma!

Jag har alltid irriterat mej lite på att min mamma aldrig använder recept. Så när man ska fråga henne om något gott hon gjort får man väldigt oprecisa svar.

Nyss fick jag ett mail från en kompis som ville ha receptet på en smarrig paj.
Så här svarade jag henne:

Jag har inte direkt något recept men så här ungefär:

Smält 200g margarin i en kastrull.
Tillsätt socker, sisådär 1,5 dl.
Rör i vetemjöl tills det inte kladdar längre (3 dl kanske).
(Om det var havregryn i den pajen du åt så hade jag nog i någon dl innan
jag tog i mjölet.)

Lägg i frukt o bär i en form. Ringla över sirap. Klicka på pajdegen.
Grädda i 225 grader tills det är klart (25 min eller något sånt).

Jag tror att det var björnbär och äpple-paj när ni var här. Och till den
stora formen gjorde jag nog på 300 g margarin. Mycket, men det är väl
därför det är så gott :)


Jag undrar om hon vågar testa!

Kommentarer
Postat av: Hosanna

*haha* Så fungerar jag också. Kalla det flexibilitet och livslust så känns det roligare :)

2008-02-20 @ 10:25:43
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Tierra

Hej vännen !

Tack för kommentarer och omtanke !

Jag är nog också så... följer inte alls recepten till punkt & pricka... om jag sedan "ärvt" det av min mamma... njae, tror inte det ;-)

Och du förresten... du ska köpa en BLOMMA för den andra pengen... inte spara ;-)

Sköt om dig och ha en fortsatt bra vecka !

Varma hälsningar, Tierra

2008-02-20 @ 13:43:24
URL: http://filmjolk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0