viktiga papper

Nu har jag tagit mej an våra gigantiska högar med viktiga papper och en del strunt som ingen bemödat sej med att ta slängbeslut på.

Den här gången har jag kommit på ett idiotsäkert och latmasksäkert arkiveringssystem. Igen! Det förra systemet havererade någon gång efter tredje barnets födelse. Felet jag gjorde då var att jag använde pärmar. Jobbigt, ju.

Nu har jag den ultimata lösningen (iallafall om man som jag vill ha  viss ordning, annars kan man ju bara samla i en låda och hoppas att man aldrig behöver leta efter något).

Dokumentmappar
Tre stycken med följande innehåll:
- försäkringar / pension
- pengar (bank, diverse kort, el/tele-avtal)
- räkningar (månadsvis) och lönebesked

Där läggs papper som byts ut med jämna eller ojämna mellanrum.

För mer långsiktig arkivering används fortfarande pärmar.

Det hela kompletteras med tidskriftssamlare för:
- kvitton
- bruksanvisningar
- föregående års räkningar
- min mans papper som han aldrig sorterar in

Allt snyggt och enhetligt med handskrivna etiketter. Så att det platsar i mitt än så länge välorganiserade pysselrum.

Uppdatering: eftersom min man behöver en extra tidsskriftssamlare så är det nog inte idiotsäkert trots allt...


Kommentarer
Postat av: Auriana

Va du är duktig och ordningsam... Impad..
SKulle behöva lite av den varan här.. Ser ut som ett kaos just nu. Har haft för mkt annat runt omkring mig ett tag.
Stor kram till dig
Auriana

2008-02-27 @ 15:12:55
Postat av: Hosanna

Arkivering? Vedeldning är en höjdare om man säger så :) Tror inte att jag har särdeles många viktiga papper liggandes... ;)

2008-02-27 @ 17:59:00
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: malve

auriana: jag har fått fnatt :)
hosanna: jag följer slaviskt alla former av regler, även arkiveringsregler.

2008-02-27 @ 19:47:46
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: den moderna munken

Vi har haft ett fungerande system, men något har hänt, det har liksom förfallit, så vi måste mycket snart göra en genomgång. Jag är ganska noga, men följer inte SLAVISKT arkiveringsregler ;).

2008-02-29 @ 09:34:27
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0