bra-tack-hjälp

Jag har tänkt att jag ska skriva varje kväll i en bok, men det har inte blivit av än för jag har inte hittat någon tillräckligt fin bok. Nu bestämde jag mej för att göra om pärmen till en anteckningsbok jag har. Så imorgon tänker jag börja skriva i den trots att den förmodligen inte är klar.

Jag behöver ständigt påminna mej om mina bra sidor för som det är nu tycker jag att jag mest fokuserar på mina brister, både här och i terapin. Allt ska ändras på, känns det som. Naturligtvis är det ju itne så att hela jag är skräp, men jag behöver nog ta fram de bra sidorna regelbundet så att jag verkligen känner att det är så.

Bra
- jag tar dagen lite mer som den kommer
- jag bejakar min lust att göra saker
- jag börjar ta mej själv på större allvar

Tack
- tack för att jag finns
- tack för att jag kan älska
- tack för att jag får älska
- tack för att jag är älskad

Hjälp
-hjälp mej att göra morgondagen till just det jag vill att den ska vara
- hjälp mej att leva i nuet

Kommentarer
Postat av: Hosanna

Jag tänkte på din trea på bra-listan. Jag försöker göra precis tvärtom... men pratar vi ändå inte om samma saker?
Att ta sig själv på för stort allvar lägger ju MER krav på oss att vara perfekta, kompetenta, duktiga, smarta...tänker jag.

Jag försöker nog mer se att jag inte behöver ta mig själv på ngt större allvar men att jag är viktig mitt i all min stollighet och mina tillkortakommanden... att jag är mer än summan av mina prestationer. Är du med på hur jag tänker? *ler lite förvirrat*

2008-01-22 @ 21:36:12
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Japp så nu är det bara gå å köp! Ett par höga jeans ett perfekt sätt att trycka in allt! Hehehehe...

/Sus

2008-01-23 @ 00:18:53
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Tina

Har börjat med dessa tre jag med efter jag läste boken av Mia Törnblom. Det känns bra att försöka lyfta fram det positiva och tacka för saker i sitt liv. Även om det är mycket svårt och jag i första hand kommer på allt negativt eller mina brister. Men övningen är värd allt besvär =)

2008-01-23 @ 00:32:52
URL: http://angestlivet.blogspot.com
Postat av: malve

Hosanna: jag menar precis tvärt om men med samma slutsats - alltså att jag är mer än summan av mina prestationer :)

Tidigare har jag satt andras behov först (med krav som följd) och inte lyssnat på mej själv. Nu har jag blivit bättre på att ta mina egna känslor och behov på större allvar.

Men som du skriver, när det gäller prestationer och att inte vara så perfekt behöver jag ta mej själv på mindre allvar - det gör ju ingenting om det blir lite tokigt.

2008-01-23 @ 08:02:01
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: malve

Tina: jag har skrivit sedan
i somras och i början var det jättesvårt, men speciellt tack-delen har hjälpt mej att se det lilla i tillvaron.

2008-01-23 @ 08:03:40
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Hosanna

Malve; som jag misstänkte då. Vi menar egentligen samma sak men uttrycker oss på helt skilda sätt :)

2008-01-23 @ 08:50:35
URL: http://hosannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0