buffertfundering

Om jag ska kunna släppa mina tankar på att behöva spara mycket varje månad så vore det nog bra om vi bestämde hur stor buffert vi ska som vi "aldrig rör".

När jag tänker efter lite så tror jag att vi hade en nivå på 40 000 när vi bodde i vårt förra hus. Ett äldre hus med stort renoveringsbehov där allt kunde gå sönder när som helst (nästan iallafall) men med en låg månadskostnad.

Hur stor buffert behöver vi idag?
Någonstans läste jag att riktvärdet bör vara två månaders utgifter.

Ska vi räkna med låneutrymmet på huset som buffert? Om något dyrt går sönder så kanske vi kan låna till det? Och vad har vi för något som kan gå sönder? Pannan är ny och vitvarorna är hyfsat nya. Diskmaskinen och micron är nog det som ligger sämst till. Allt övrigt går väl på försäkringen.

Och så är det bilen, förstås. Med bilar vet man ju aldrig och det kan ju bli åtskilliga tusenlappar om den går sönder.

Jag får nog ta en diskussion om det här med min man. Borde kanske utmana mitt trygghetsbehov lite.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0