terapi 080125

Medicinen
Tillsammans kom vi fram till att vi tycker att medicinen (antidepressiv) fungerar tillräckligt bra för att inte strula med att pröva en annan sort. Fast han var väldigt försiktig i vad han sa, antagligen för att inte stöta sej med läkaren. På måndag har jag en läkartid där vi ska diskutera detta. Det känns skönt att ha fått ventilera det ordentligt innan.

Avslappning
Jag ska jobba med avslappning i olika steg. Tyvärr tyckte han inte att jag ska hoppa över första steget som var att spänna musklerna för att sedan slappna av. Så vi får väl se hur det blir. Jag har alltid fuskat med detta eftersom det funkat bra ändå, men för att lära sig att slappna av i vardagen också så är det tydligen bra att uppmärksamma skillnaden mellan spänning och avslappning.

Nästa steg är att mentalt gå igenom kroppen och slappna av .Det är det jag gör.
Ja, ja, jag får väl testa då - det kan ju bli spännande ;).

Min mamma
I veckan kom jag fram till att jag lever i skuggan av min perfekta mamma och att det är därifrån alla mina krav kommer. Innan jag fick barn hävdade jag mej genom jobbet eftersom hon inte studerade vidare och jobbar som mattant, men när jag fick barn började jag återigen jämföra mej med henne. Det får nog bli ett eget inlägg.

Till nästa gång
Jag ska fundera vidare kring hur mina krav uppkommit.

Vi pratade lite om det här att jag aldrig kan njuta förrän jag gjort klart mina uppgifter. "Först gör man det tråkiga och sedan får man roa sej." Och om jag inte orkar göra det tråkiga så gör jag ingenting (eller kollar på TV). Jag ska försöka formulera ett annat sätt att se på det här som är snällare och mer tolerant mot mej själv och mina behov.

Kommentarer
Postat av: Olle

Vilka får du? Jag tar själv Fluoxetin Sandoz 20mg. Fungerar bra, men jag har haft ett par svängar då jag crashat totalt ändå. Jobbigt det här, men man måste tänka positivt och inte tänka allt för mycket.

2008-01-25 @ 11:25:11
URL: http://tazty.webblogg.se/
Postat av: Olle

Ok.. känner till Citalopram, dock inte något jag haft själv. Har haft Remaron och nu Fluoxetin. Men lycka till, stay strong!

2008-01-25 @ 13:21:36
URL: http://tazty.webblogg.se/
Postat av: Di

vad bra att du fick prata igenom det först, jag kan tänka så här..varför byta medicin när du ändå mår så bra på den du har, just nu? Någonstans måste du få vila och fortsätta vara där du kan ta hand om dig, vilket jag uppfattat dig att göra nu, när du kan göra vissa saker utan jätte ångesten. Som jag följt dig, ser ju bättring..på håll men iaf..Kram på dig och ha en riktigt fin dag!

2008-01-26 @ 10:34:37
URL: http://diqueen.blogg.se
Postat av: malve

Di: skönt att höra att du ser en förbättring :)
Jag tycker ju oxå att det blivit bättre, och att det känns lite onödigt att lägga tid och kraft på ett byte, som kanske inte alls blir lika bra. kram:)

2008-01-26 @ 14:41:57
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: pc

Enbart det att du tänker igenom funderar på hur du skall hantera det som är jobbigt kommer på sikt att vara en hjälp för dig. Att leva med krav, både ens enga och andras är något som tynger.
Det är stor skillad mellan att jag vill och jag måste. Av någon anledning bär vi ofta med oss just att vi anser att vi måste. Måste leva upp till, måste klara av. måste ditt och måste datt.

Ändå är det bara två saker i livet som vi måste. Vi måste dö och vi måste hela tiden välja. Vi väljer och valen påverkar oss. Men vi måste inte.

Lätt sagt och svårt gjort. Jag vet, jag är själv där.

Kram till dig.

/Peter PC Carlsson

2008-01-31 @ 00:02:06
URL: http://enbart.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0