att ta tillbaka mina måsten

Jag vill inte ha en massa måsten. Jag vill inte att allt jag tycker om att göra ska förvandlas till kravfyllda plikter.

Så jag testade metoden som jag använt på mina trotsiga tvååringar. Nämligen att göra något intressant genom att förbjuda det.

Jag slutade läsa sagor för barnen.
Att läsa sagor är någonting som jag alltid älskat att göra. Att leva mej in i texten och förmedla känslor. Men plötsligt hade det blivit kravfyllt. Man måste läsa sagor för sina barn varje dag. Annars är man ingen bra mamma. Och som vanligt när någonting blir ett måste så tappar jag glädjen och lusten.

Så jag slutade tvärt. Ingen godnattsaga på flera veckor. Och tänk, jag blev sugen igen. Nu läser jag när jag och barnen vill. Om det blir sent en kväll så struntar vi i sagan. Men ibland kan vi sitta en lång stund och läsa och läsa.


Jag fick bara ta initiativ till sex en gång i veckan
Utan att jag märkte det hade prestationstänkandet smugit sig in i sovrummet. Jag kände mej nöjd om vi "fått till det" ofta, och annars var jag missnöjd. Med mej själv. Jag bestämde mej för att bara ta initiativ en gång i veckan, och lämpligt nog inföll det här samtidigt som min man hade mycket att göra på sitt jobb, så han var ganska trött på kvällarna. Resultatet blev att jag valde tillfället med omsorg. Och nu är prestationstänket borta. Hur många gånger hade vi sex i helgen? Jag minns faktiskt inte om det var en eller två gånger...eller blev det inte av alls...?

Jag har slutat baka bröd
Jag har alltid tyckt om att baka bröd och har sedan jag flyttade hemifrån oftast bakat allt matbröd. Men nu har det blivit ett måste. Så nu har jag slutat baka. Jag får inte baka mer än det bröd som planeras in i matsedeln (soppa med nybakat bröd).

Nu börjar jag faktiskt bli lite sugen på att svänga ihop en limpa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0