att ge till mej själv

Har jag berättat om när jag fick i uppdrag av min terapeut att köpa någonting till mej själv? Hur som helst, denna tragiska historia tål att upprepas...

Detta utspelade sig i slutet av förra året:

Jag hade ett problem. Jag köpte ALDRIG någonting till mej själv. Om jag åkte till stan blev det grejjer till mannen och till barnen, men aldrig till mej själv. Såvida jag inte var i akut behov av någonting.

Så terapeuten gav mej i läxa att köpa någonting bara till mej. Jag funderade och funderade (se professor Baltazar framför er...) men kom inte på någonting. Frågade mina kompisar vad de brukade köpa till sej själva. En dyr kräm, kläder.... bara onödiga saker, tyckte jag. Dagen före terapin gick jag länge och väl på stan. (Det måste ha varit i år, förresten, eftersom jag gick ensam på stan. Blev nog inskjutsad.) Till sist gick jag in i bokhandeln och köpte mej ett block med Marimekkoblommor på. Och en röd penna.

Lite tragiskt. Jag fick knappt godkänt av terapeuten.

Men under det senaste halvåret har jag faktiskt börjat köpa saker till mej själv. För visst behövde jag kläder, trots att det inte var akut. Visst har också jag ett behov av att omge mej med fina saker. Och det har nog att göra med att jag trots allt tycker att jag också är värdefull. Det är inte onödigt att göra sej själv glad. Och nu köper jag det jag vill ha. Om pengar finns. Därför tycker jag det här med grejjer som belöning är lite krystat.
Att unna mej....det gjorde jag aldrig innan. Men nu går det lite lättare.

Nästa steg är att köpa till ordinarie pris - inte bara på rea, erbjudanden eller när jag har rabattkuponger.

Kommentarer
Postat av: Miranda

Nej, man kan bli glad av saker. Av saker man tycker om. I sommar köpte jag ett halssmycke när jag skulle på bröllop. Det var mycket dyrare än jag tror att jag nånsin tidigare betalat för något sånt. Men jag tycker så himla mycket om det, blir glad när jag har det på mig och av känslan att jag faktiskt unnade mig själv det. Jag hade inte, eller knappt, klarat mig utan klänningen jag köpte, men smycket var något extra...
Som det med blommor... Nu ska jag bort och rensa i rabatten så att jag kan ta och plantera något snart. Så jag kan njuta nästa år... Hoppas köttbullarna smakade bra! Kram

2007-08-30 @ 15:26:38
URL: http://mirandasmellanrum.blogspot.com/
Postat av: Nina på Johangården säger

Så har jag också börjat göra... förr köpte jag bara till barnen. Men man är själv lika viktig. Ha det bra!

2007-08-30 @ 18:07:14
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Ananasens

Jag fick blomstercheckar för ett par veckor sedan för att jag vattnat blommor åt en granne.
Första tanken var att "så bra, då har jag till när jag ska köpa födelsedagsblommor i höst".
Fast jag ändrade mig och gick ner och köpte en stor fin orkidee. Och den vårdar jag ömt nu. Det är en skön känsla att unna sig själv ibland.

2007-08-30 @ 19:17:41
URL: http://dagenstankar.wordpress.com/
Postat av: malve

Jag måste erkänna att jag har gett vidare blomstercheckar som jag fått. Bra att du kom på det och köpte något till dej själv. En orkidee ja, det har jag länge velat ha men inte köpt. Kanske blir det en snart...

2007-08-30 @ 20:38:26
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0