Paulo Coelho

Jag tycker om Coelhos böcker främst för att han alltid har ett budskap med böckerna. Det är oftast inte handlingen i sig som är det viktigaste utan personernas inre utveckling.

Han skriver enkelt, men inte slätstruket. Just nu har hans böcker passat in i mitt liv eftersom han skriver mycket om sökande efter mening, lycka, sig själv...

image37


Böckerna i den ordning jag tyckte om dem. Bäst först:

Veronika bestämmer sig för att dö
Efter ett självmordsförsök blir Veronika inlagd på ett mentalsjukhus. En gripande och tänkvärd historia.

Pilgrimsresan
En berättelse om en pilgrimsresa för att uppnå självinsikt och visdom. Boken innehåller flera religiösa referenser, men de kan tolkas allmänmänskligt. En mycket tänkvärd bok.



Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät.
Boken handlar om en kvinna som i hela sitt liv har valt den duktiga vägen. Hon träffar sin barndoms stora kärlek och inser att hennes val sällan har varit hjärtats val.
Behöver jag säga att jag kände igen mej i mycket...?

Zahiren
Boken handlar om en författare vars fru försvinner spårlöst. Boken handlar om hans sökande efter sin fru, men också om ett inre sökande. En tänkvärd och spännande bok.

Djävulen och fröken Prym
Boken handlar om att våga följa våra drömmar och bestra fruktan som hindrar oss från att verkligen leva.

Elva minuter
En kvinna kommer till ett främmande land och lever som prostituerad men söker efter äkta kärlek. Den här var bra som en vanlig roman, men den kändes inte djup på samma sätt som de andra böckerna jag läst.

(Alkemisten läste jag för ett par år sedan. Minns den inte riktigt men skulle nog inte placera den bland de bästa jag läst av honom.)

Kommentarer
Postat av: bea

jag älskar honom! så jävla bra! bäst är veronika bestämmer sig för att dö, enligt mig iaf :)

2007-10-19 @ 12:18:01
URL: http://lillasnigeln.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0