destruktiva föreställningar om mej själv

Läxan till terapin den här gången var att ta fram tankar som jag har om mej själv och som sätter igång negativa spiraler för självkänslan. Efter att ha fångat upp tankarna inser jag att jag faktiskt redan har börjat jobba med de flesta av dem och att jag har börjat utmana de säkerhetsbeteenden som jag har.

Det är jätteskönt att jag hela tiden kommer fram till samma slutsatser trots olika angreppssätt. Eftersom det är så så måste det ju vara så här det är! Och när jag jobbar med det så jobbar jag med det som blivit jag.

"Skrämmande tankar"  jag har om mej själv:

Jag är tjock
Några kilos viktuppgång och jag går från att vara helt okej till att uppfatta mej själv som fet. Och när jag tycker det så drar ett gäng säkerhetsbeteenden igång:
- jag har döljande kläder
- tittar mej själv i spegeln för att se hur tjock jag ser ut
- frågar min man om jag ser tjockare ut än jag är (den enda frågan som man kan få ett rakt svar på)
- håller in magen och magandas alltså inte
- tänker på hur jag sitter
- äter mindre i sällskap

Jag är rädd för att andra ska tycka att jag har dålig karaktär, att jag är en sämre människa och att jag är lat om jag uppfattas som tjock. Och detta trots att jag själv inser att jag har viktigare saker att tänka på en några kilo hit och dit (mitt mående till exempel) samt att jag verkligen inte tycker så om överviktiga människor.

Jag är blyg och tråkig om jag inte pratar
Jag är rädd för att andra ska inse att jag är blyg och tyst, vilket jag inte vill vara. Dessutom vill jag inte gärna få personliga frågor från andra.

Säkerhetsbeteende:
- jag pratar mycket
- ställer frågor
- lägger saker på minnet så att jag alltid kan följa upp med frågor
- jag svarar undvikande om samtalet tenderar att komma in på mej
- jag skämtar om mej själv för att slippa svara allvarligt

Jag har ingen stil och smak
Tänk om andra tycker att jag klär mej fult, har ett fult hem och gör fult pyssel.

Säkerhetsbeteende:
- jag dubbelkollar alltid med någon pålitlig person innan jag tar på mej kläder eller accessoarer som jag inte säkert vet är "godkänt".
- jag väljer ofta säkra kort även om jag tycker något annat är finare.

Jag är inte perfekt
Tänk om jag misslyckas med det jag ska göra!!!!
Rädslan i det här fallet är nog först och främst att jag har illusioner om mej själv som kan brytas, men även att jag  gärna vill vara bra på det jag gör.

Säkerhetsbeteende:
- jag avstår från att försöka om jag ser att det finns en risk att misslyckas
- jag samlar så mycket fakta som möjligt innan jag börjar
- jag lämnar inte ifrån mej något som jag inte är nöjd med

Jag är otrevlig om jag säger nej
Tänk om någon blir arg på mej och inte vill umgås mer med mej om jag tackar nej eller inte ställer upp.

Säkerhetsbeteenden:
- jag säger ja
- om jag säger nej ger jag en utförlig förklaring
- jag skyller på någon annan eller på tidsbrist

Jag är en slarvig person
Tänk om andra tror jatt jag är "äcklig" och därför inte vill umgås mer med mej om jag har stökigt hemma, eller tänk om andra tror att jag är slarvig och lat!

Ingen tycker om mej egentligen
Jag vågar aldrig (eller vågade, för det här har jag övat på) ta första steget till att fördjupa en relation. Varken i ord eller handling av rädsla för att bli avvisad eller tappa ansiktet.

Jag litar inte på min egen kapacitet
Tänk om jag står utan inkomst i framtiden och inte kan ta hand om mej och min familj!

Säkerhetsbeteende:
- väljer alltid trygghet
- sparar pengar
- planerar långsiktigt

När jag formulerar dessa känslor som påståenden så blir det ganska tydligt hur lite de egentligen stämmer överens med verkligheten...


Kommentarer
Postat av: Di

oj...å jag som inte ens träffat dig i irl..gillar dig skarpt :o) för mej är du bara en människa, som jag tror å det bestämdaste jag skulle kunna ha det jättetrevligt med..märkligt att du tycker som du gör om dig själv, för dom tankarna har inte svävat för mej att det skulle kunna vara så med dig. Stor kram!

2008-04-22 @ 20:37:53
URL: http://diqueen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0