terapi 070824

Jag sa som det var, att det känns stressigt och jobbigt med KBT men att jag ändå vill komma vidare.  Terapeuten trodde att jag nog hade tömt alla krafter innan sommaren. Att mina stora ansträngningar och stressen, men väldigt små förbättringar lett till att jag blivit utmattad. Vi är helt överens om att hushålla med energin framöver, göra en sak i taget. Det känns bra!

Vi satte upp mål för vårt fortsatta arbete:
- kunna köra bil ensam dit jag vill
- kunna arbeta
- ha mänskliga krav på mej själv
    - kunna säga nej till andra
    - kunna säga nej till mej själv
    - jag är OK utan att jag behöva göra saker
    - stå för den jag är och vad jag vill

Vi pratade även om självkänslan, och min kontrollperson.

Eftersom jag inte klarar av regelrätt KBT-träning just nu har vi lagt upp en "slappare" variant som jag ska styra själv, med stöd av terapeuten. Det känns ju bra för självkänslan att han tror att jag klarar av detta själv!
Det som är viktigt att tänka på är:
- frekvensen. Minst tre gånger i veckan ska jag köra bil. Jag behöver inte bokföra mina träningar (det känns stressande).
- säkerhetsbeteenden. Jag ska tänka på att ta bort mina säkerhetsbeteenden för att få bäst effekt.
- tiden. Ibland kan det bara vara att ta sej över den mentala spärren för en uppgift, och då behöver jag inte tänka på hur lång tid jag ska träna, men om jag får stor reaktion i kroppen ska jag köra i minst 30 minuter.
- belöningar. Mycket viktigt! Och att jag lär mej att se det som var bra, och inte bara det som gått dåligt. Att bara ta sig ut är ju kanonbra och värt att belöna!

Mitt mål för nästa vecka är att köra till Ikea. Jag tänker att jag ska ha roliga saker som mål så känns det mer positivt. Ikea - Coop - coop med rödljus - stan med rödljus - coop på motorväg - brorsan på motorväg...
Men först alltså Ikea. Kan ju belöna mej med något när jag ändå är där :)

Med detta upplägget får vi mer terapitid till att jobba med mitt inre, vilket känns bra.
Terapeuten föreslog några metoder:
 -medveten närvaro (för att minska min inre stress)
- avslappning
- "tankeanalys" (bli medveten om vilka tankar som ger negativa känslor och därifrån ta reda på vad som styr mej)
-  "livsområden" (att punkt för punkt gå igenom olika områden i livet och vad jag har för krav på mej själv och mina drömmar och förväntningar inom varje område)
- exponeringsexperiment kissnödig (att gå ut och gå när jag är kissnödig)

Rent spontant tycker jag ju att allt verkar jättespännande.Utom det sista då. Det får nog vänta. Dock trodde terapeuten att det skulle lossna inom de andra områdena också om det här gick bra. Men jag vet inte...känns jättejobbigt... 
Jag har ju bilkörningen att jobba med, så en av de andra punkterna får nog räcka.  Fast jag skulle ju gärna vilja göra allt på en gång. För jag vill ju så gärna bli bra!  Nu! Men det går ju inte!


Kommentarer
Postat av: Di

igen...glömde ju att säga att du skrev så bra, jag har inte kommit ihåg allt som jag och min terapeut pratat om så detaljrikt och klart som du har! Tom jag kan använda de råden eller målen du fått på mina problem..Tack! kram igen då...:)och ta ett glas vin du om du vill det :) belöna dig ordentligt!

2007-08-24 @ 16:01:46
Postat av: malve

Jag hade anteckningsblock med mej. Han använder whiteboard ganska ofta, så då blir det naturligt att skriva av.
kram:)

2007-08-24 @ 19:12:50
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Sandra

Så säger ävne min psykolog, att dom andra bitarna bör lösa sig själva när jag kommer igång och upptäcker att jag klara av andra bitar. Inte vet jag.
Har haft uppehåll i ett par veckor nu eftersom psycho varit på semester och jag märker hur jag skjuter på saker nu....
Snart 1 september och då ska jag bli sjukskriven från jobbet, min kontakt på jobbet har mailat och jag borde svara eller ringa eller nåt, men det känns hela tiden som "imorgon".
Försöker ta mig igenom inskolningen av Nickan först, orkar inte tänka på något annat som arbetsträning etc just nu... En sak i taget *ler*
Kram!

2007-08-26 @ 20:04:47
URL: http://trebarn.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0