inför läkarbesöket

Hmmm.. tänkte att jag nog behöver förbereda mej lite. Min läkare är jättebra, men väldigt bestämd. Och jag är skräckslagen inför att börja med medicin. Känns som att jag kommer tappa kontrollen över mej själv, och alla biverkningar gör mej mörkrädd. Och tänk om jag inte mår bättre! Medicin har ju varit en nödutgång att ta till OM.

Jag har kollat i fass och på SPS och kommit fram till två medicinalternativ: Zoloft eller Cipralex. Dessa ska vara ganska "snälla". Har mest hängt upp mej på ev. viktökning (fast det finns väl massor av biverkningar som är mycket jobbigare än ett par extrakilon....). Med Zoloft är viktminskning en vanlig biverkning och viktökning en mindre vanlig. Med Cipralex är det tvärt om. En teori är väl att om man äter mindre när man mår dåligt så ökar man i vikt när man börjar med medicinen, och om man tröstäter när man mår dåligt går man ner  i vikt av medicin. Jag äter nog ganska normalt nu. Jag kan ju fråga om det brukar ge mycket hungerkänslor.

Jag har tänkt ta medicinen på kvällen vid tandborstning (har klurat länge på detta för om jaginte har tabletterna framme kommer jag att glömma dem, men de får inte vara åtkomliga för mina klätterapor till barn - hittade E (2 år)på handfatet häromdan när hon höll på att hämta plåster.) Får ha tandborste + medicin ovanpå badrumsskåpet. För att nå dit måste det till att man ställer en pall på handfatet. Lite långsökt...

Sen kan man ju må jättedåligt ibörjan. Måste kolla om jag kan få nåt ångestdämpande på recept med en gång eller om jag måste till henne igen (=nästan omöjligt....). Har Atarax hemma, vet inteom det hjälper så mycket.

Lite fånigt känns det. Hon har pratat om medicin vid varje besök, men jag har varit helt emot. Fast jag har ju tyckt att jag haft läget under kontroll. Detta ska jag säga:
jag har den senaste tiden haft mer och mer besvär av förväntansångest inför KBT-övningarna. Troligen för att de är så jobbiga+jag varit trött. Och vi har inte kommit tillrätta med mina panikkänslor för att vara kissnödig. Vilket gjorde att vi diskuterade medicin i terapin förra veckan. När jag bestämt mej för att börja med medicin "släppte jag taget" och alla krav och kände hur totalt utmattad jag var + att ångesten kom. Har denna veckan t.o.m. vaknat av panikattacker.

Inte för att det spelar nån roll men jag var ju helt i fas med tidplanen vi hade tills jag bestämde mej för medicin.

Sen ska jag be henne kolla upp mitt hB oxå. Tycker att jag blivit håglöst trött om kvällarna den sista tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0