rädd

i natt när jag som vanligt inte kunde sova
slog det mej
jag är rädd
helt skräckslagen

för att börja jobba

rädd för att jag inte ska kunna
- att jag har glömt
rädd för alla rykten
- vem tror dom andra på?
rädd för att inte ta mej hem

är det den rädslan
som jag har lagt
på vägen till jobbet?

så här var det:

gravid med nummer 3
2 små på dagis
rykten om att jobben skulle flytta utomlands
chefen sa: din tjänst dras nog in när du går hem
pressad att jobba heltid
ifall A-kassan väntade
5 mil till jobbet

satte själv mina deadlines
tog på mej mycket
-gör jag det själv så blir det iallafall gjort
ville bli klar med allt
trött, trött, trött

tänkte smart
jobbar in tid så kan jag jobba mindre efter jul
- DÅ är jag nog jättetrött
jagade minuter
stress, stress, stress

tröttheten slet i mej
yrsel i bilen
trodde jag skulle svimma
måste jobba!
en morgon
grät jag hela vägen till jobbet
och på mitt rum
ringde barnmorskan och grät
- åk hem! sa hon.
tog med mej datorn hem.

hade blodbrist och lågt blodtryck
blev sjukskriven
lättnad!

dom ringde från jobbet
jag hade missat en grej.
tomt i huvudet
visste inte vad jag gjort...och inte gjort...
kopplade upp mej mot jobbet
hade visst glömt göra jättemycket
HJÄLP!

jobbade hemifrån under sjukskrivningen
ville kolla hur jag låg till
fixa till innan andra upptäckte

vågade inte köra själv
pusslade tider med min man

ett barn sjukt - fick stanna hemma
nästa barn sjukt - hemma ännu längre
ringde chefen: jag kommer inte imorgon heller
fick en utskällning

nästa dag ringde chefen
trodde han ville be om ursäkt
men inte
jag sa att det var orättvist, det han sagt.
fick en utskällning igen
massor av hemska anklagelser
att jag misskött mej, slarvat, inte ville jobba
jag började gråta.

klarade inte av att gå till jobbet
orkade inte möta min chef
personaltjejen tog chefens parti
stod helt ensam!
chefen vägrade godkänna mina tider
sa att jag fuskat - och inte jobbat som jag sagt

blev sjukskriven igen- tills barnet var fött
tog lång föräldraledighet
för att slippa!

samlade ihop mej och kontaktade facket
dom trodde på mej och pratade med chefen
- som sa upp sej

nu var väl allt ur världen
chefen var ju borta

min tjänst drogs in - jag fick en ny
skulle börja jobba i september
i april kom jag på
att jag inte åkt söderut mot jobbet på hela denna tiden
fick panikattacker i bilen

mannen skjutsade mej till jobbet
- ångest i bilen!!!!
tog bussen hem
- ångest, ångest, ångest
morgonen efter skulle jag åka buss
- fick panikattack på hållplatsen
tog mej hem igen
vågade inte åka buss heller
PANIK!

sjukskriven igen.

vad har min gamla chef sagt?
vad tror min nya chef om mej?
ingenting var ju sant
men vad hjälper det 
när det bara är jag som vet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0