ekonomisk stress: mat

När det gäller matinköp går jag efter följande grundvärderingar:

- svenskt kött
- svenska mejeriprodukter (utom Turkisk yoghurt på hink)
- inga sötningsmedel (och således inga lightprodukter)
- undvikande av transfetter i vardagsprodukter
- smak före pris
- hel och halvfabrikat i undantagsfall. (Jag brukar köpa Mamma Scans när det är extrapris,
   färdiga hamburgare  någon gång ibland)
- fullkornsalternativ om det finns
- köper bara korv som heter korv, falukorv o.s.v.
- köper någon ekologisk vara vid varje köptillfälle

Och ändå har vi ungefär halv matkostnad jämfört med våra kompisar. Trots att vi har lunch för två vuxna också.

Som mammaledig var det ett intresse att leta goda och prisvärda recept och få pengarna att räcka till mycket. Men det har gått överstyr på så sätt att jag MÅSTE leva billigt hela tiden. Och är det någon månad med extra mycket räkningar så sparar vi in på matkostnaden  (frysrensning).

Detta stressar eftersom det blivit ett kontrollbehov, något som jag ständigt har i tanken. Det har gått så långt att jag hellre väljer att inte göra köttfärssås om färsen i frysen tagit slut än att köpa färs till ordinarie pris. Jag har priser i huvudet på allting. Och när det är ett bra extrapris så reagerar jag med stress. Både när jag läser reklambladet och i affären. (Tänk om det är slut....)

Rätt hanterat så är det ju bra att vara ekonomisk. Jag tycker att vi äter nyttigare nu än innan. Och mycket handlar ju om själva matplaneringen och matlagningen.

Vet inte riktigt hur jag ska komma åt det här. Har försökt den här månaden med att sätta in mer pengar på matkontot. Men nästa månad har vi mycket räkningar så jag har redan räknat med att spara en del pengar tills dess.

Jag kanske helt enkelt bara ska handla det vi behöver för den kommande veckan för att komma ifrån prisfixeringen, eller alltid välja det ekologiska alternativet...hmm....tål att tänka på.

Så här gör jag för att hålla matkostnaden nere:
- har koll på extrapriser och handlar mycket när det är billigt (men kör inte extra bara för extraprisets skull)
- äter mycket potatis. Gör egna klyftpotatis istället för pommes.
- äter grönsaker efter säsong = mycket rotfrukter vintertid
- gör mycket grytor (vi äter sällan helt kött)
- tar vara på rester
- har matlåda till jobbet
- bakar eget bröd
 - äter inte mycket korv, mest falukorv
- äter havregrynsgröt till frukost på vardagarna

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården säger

Detta med ekonomin är stressande. Det tycker jag med. Inte heller blir det bättre när det ska dras in på de sjuka och arbetslösa... de ska ut i arbete, därför ska de ingen ersättning ha. Men... man måste ju äta och bo innan man fått detta jobb också och innan man blivit frisk.

2007-11-13 @ 15:24:50
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Hosanna

Vi är nog lyckligt lottade. Efter år av sparande och gnetande så har vi en helt ok ekonomi trots att jag varit sjukskriven förtidspensionerad länge.

Mat är viktigt.
mat är njutning.
Mat är en stor del av livet.

Min lista ser ut såhär (kan variera beroende på vem av oss som handlar)

*Närproducerat i första hand, svenskt i andra hand.
*Smak före pris.
*ekologiskt så långt det är möjligt.
*hembakat framför köpt.
* Kraft till barnen före husmoderspretantioner, vilket innebär korv och köpt bröd samt flingor och färdiga sylter.

2007-11-13 @ 15:42:06
URL: http://hosannas.blogg.se/
Postat av: Di

ja..önskar jag vore så duktig på att hålla kostnaden nere, har en hel del att lära utifrån det du skriver om dina tankar ändå. Det är ju en bra egenskap att tänka ekologiskt, svenskt osv..klart det blir jobbigt för dig att se rea och extrapriser. Själv är jag allt för okontrollerande i mitt handlande..skulle vara bra för mej med mer struktur! Vettiga tankar som vanligt! Kram

2007-11-13 @ 19:49:15
URL: http://diqueen.blogg.se
Postat av: munken

Känner igen mig, jag var lite sådär förut, det blir väl någon slags överreaktion, man tänker FÖR mycket på att optimera hela tiden. Det har blivit MYCKET bättre.

2007-11-13 @ 20:09:41
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0