terapi 071123

Idag försökte terapeuten gå in ännu mer för att fokusera på en sak i taget genom att efter det inledande måendesnacket fråga: Vad vill du att vi ska prata om idag? Och varje gång jag började svamla ut frågade han om jag ville prata om det istället. Det är lite svårt. Det är jag som ska styra samtalet och välja vad vi ska prata om, men jag vet ju inte vart vi är på väg.

Hur som helst, jag valde att prata om golfbollarna. Närmare bestämt mitt äktenskap.
Vi skrev upp olika punkter och sedan fick jag bestämma hur viktig varje punkt är och hur väl jag lyckats.

Område                                          Hur viktigt?           Hur väl lyckas jag?
Ta upp problem                               10                               5
Ta emot "kritik"                                 10                               2
Göra saker tillsammans                  8                               7
Inte vara kontrollerande                    8                               2
Låta ske (inte överplanera)              6                               1
Ge honom frihet                               10                             10
Ostressat sex                                     8                                1
Vara mej själv                                   10                             10


Jag valde att börja jobba med att släppa kontrollen.
När vi diskuterade det här kom vi in på mitt kontrollbehov angående mat och ekonomi och min fixering vid rabatter och extrapriser och den stressreaktion jag får av det. Han sa att detta var en inlärd reaktion som jag måste träna bort.

För att släppa kontrollen ska jag göra följande:
- Inte läsa reklamen
- Öppna direktreklamen och slänga alla rabattkuponger
- Inte använda mina bonuskort
- Bara handla den mat jag behöver för veckan
- Välja ekologiska alternativ
- Sätta in mer pengar på kontot
- Undvika reor

Det här känns superjobbigt, men terapeuten sa att för att bryta mönstret behöver jag sluta helt en period. När jag blivit "normal" igen kan jag på ett annat sätt välja om jag vill utnyttja ett erbjudande eller inte.

Det här påverkar ju min man också eftersom jag vill ha full koll på alla inköp av mat och kläder så att det blir det ekonomiskt bästa alternativet.

För att släppa kontrollen i hemmet har jag  ju kommit en bit på väg genom att vi delat upp vardagssysslorna. Det jag behöver göra är att diskutera igenom prioriteringar med min man. Ska det vara så att han prioriterar renoveringen först och att jag alltid får ta rutingrejjerna?

Till nästa gång ska jag genomföra punkterna ovan (jag tyckte att det var lika bra att ta allt på en gång) och jobba vidare med mina förbättringspunkter

Kommentarer
Postat av: munken

Det där var ju jättebra idéer :)! Komiskt träffande och precis som jag själv gjort. Jag har också tränat mig i att köpa dyrt. Att inte köpa tre för priset av två. Att inte köpa det billigaste om det dyrare känns bättre. Det där med att bara handla den mat jag behöver för veckan - genialiskt. Det kommer att funka. Det där att lägga i lager är fattigdomstänkande i kubik. Har du läst Pengaglädje av jerry Gillies. Ja, jag vet att titeln får en att vrida sig, men det är kanske bara för att man tror att gläjde och pengar ABSOLUT inte kan finnas samtidigt. Den är bra. Men varför ska du öppna direktreklamen ? Kan du inte slänga den direkt?

2007-11-29 @ 10:40:25
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0