tankeanalys - motorväg

För att komma till rätta med panikattackerna och ångesten ska man analysera sina tankar i olika skrämmande situationer och väga sanningshalten i dem. Samt ta fram tankar som man kan tänka istället. Detta jobbade jag mycket med i vintras/våras.

Situation
Motorvägen / Ölandsbron - ensam

Automatiska tankar  (styrka)
1)
Tänk om det blir kö                             
Tänk om det är en olycka                  Och jag blir kissnödig     inte kan komma ifrån platsen   och kissar på mej  (100)

2)
Tänk om jag svimmar.                      och kör av vägen               och dör       (70)

3)
Tänk om jag inte kan ta mej hem   och blir kissnödig        inte har någonstans att kissa    och kissar på mej (80)
(sjuk,  bilen går sönder)

Bevis för de mest centrala tankarna
1)
Det händer att det inträffar olyckor så att vägen stängs av under en tid.
Man blir kissnödig förr eller senare

2) 
Jag känner mej yr

3)
Det skulle kunna inträffa

Bevis mot de mest centrala tankarna
1)
Det inträffar väldigt sällan olyckor
Jag kan "hålla mej" i flera timmar hemma
Jag får inte längre några panikattacker som gör kissnödigheten akut
Jag har ALDRIG kissat på mej
I en akut situation skulle jag väl gå ur bilen och gå in i skogen eller så (motorvägen)

2)
Jag blir yr pga fly-fäktareaktionen.
Jag har hög puls och då minskar sannolikehten för att jag ska svimma.
Jag får inte längre några panikattacker tack vare medicinen. Det stannar vid lite yrsel

3)
Jag är fullt kapabel att ta hand om mej själv i en nödsituation
På motorvägen kan man gå bort från vägen.
Man får snabbt hjälp om man behöver det.

Alternativa tankar
1 + 2)
Det går ju bra när jag har sällskap. Trots att sällskapet inte på något sätt hjälper mot mina katastrofscenarion.

Kommentarer
Postat av: maria

Precis, om man bara kan tänka logiskt så
är det inga problem, problemet är väl att få fatt i logiken när paniken närmar sig och då kan ju uppstaplandet av fakta vara bra! Smart! Ha en bra dag! Kramar

Postat av: malve

Ja, för egentligen är det ju helt ologiskt!
Det här sätter jobbar jag med i terapin.
Tack det samma. kram:)

2007-10-02 @ 12:18:30
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0