hur jag ska hejda mej

Det första tecknet på att jag drar iväg, gör/planerar för mycket och blir stressad är att jag känner att jag vill saker. Jag blir entusiastisk, börjar planera och drar igång projekt.

Jag har också lätt för att skapa måsten och tidsgränser i det jag gör. T.ex. ska jag göra i ordning förrådet. Det kan ta den tid det tar, tänkte jag först. Men sedan kom jag på att det finns fler prylar på vinden som ska flyttas till förrådet/sorters ut. Och det behöver göras i god tid så att maken kan tilläggsisolera färdigt på vinden innan nästa vinter. Lång tid, men ändå en tid och ett vill som blev ett måste.

På terapin idag tog vi fram en plan för hur jag ska hantera det här:

1. Jag uppmärksammar att jag blivit entusiastisk
2. STOPP - stanna upp
3. Observera
4. Välj ut (välj bort) - fokusera på en sak - gör
5. Släpp det andra!

Det låter ju himla enkelt....men det är nog rätt svårt. Först och främst att fånga mej själv. För det är ju härligt att känna lust att göra saker. Lätt att bara flyta med. Men då går det så lätt snett. Och sedan att bara fokusera på en sak när jag känner lust att göra massor - och släppa det andra... det blir verkligen någonting att bita i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0