konsten att vara snäll

Igår kväll läste jag ut Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn.

Omslagsbild: ISBN 9789172320703, Konsten att vara snäll

I dag ställdes jag inför en situation där jag fick användning av de tankar boken gett mej.

AC har en man och ett barn. Jag och S har man och tre barn. C å sin sida har man och två barn. Och vi ska tillbringa en veckan tillsammans i en stuga, med gemensam matlagning och således gemensamma inköp.

Eftersom både jag, S och våra män vet att vi har två barn mer så brukar vi alltid köpa lite extra för att kompensera. Så klart! Men nu har AC börjat beklaga sig över att de inte minsann får betala för mycket. (Vilket jag i och för sig kunnat förstå om det inte vore så att hon aldrig bjuder på något extra medan hon hos oss glatt häller i sig den ena drinken efter den andra...).

Nåväl. Idag bakar jag vanliga bullar och mellanmålsbullar som vi ska ha i fjällen. De vanliga bullarna tänkte jag ta med till hela gänget. Men sedan tänkte jag på AC och hennes snåleri och då tänkte jag att näää....varför ska jag göra något extra när hon alltid är millimeternoga?

Stefan Einhorn menar att man ska vara mot människor som vill att de ska vara mot en själv, oavsett hur de är tillbaka. Bara för att hon är snål och ogin så behöver ju inte jag vara det.

Jag får se hur jag gör.

Boken fick mej även att tänka kring min egen snällhet. Jag har nog varit för snäll. Så att jag inte är snäll mot mej själv. Att vara snäll innebär inte att man utplånar sina egna behov, vilket jag nog har gjort. Och nu när jag ska tänka mer på mej själv har jag nog blivit mer av en egoist. Och så vill jag ju inte vara.

Kommentarer
Postat av: KvinnaFruMamma

Svårt är det. Själv hade jag känt efter om jag vill ha bullar. Vill jag det(eller barnen) så hade jag bakat. Vad vill du? Vill du ha med dig bullar du kan du baka. Du ska inte baka för din sk vännina.

Tyvärr finns det snåla människor överallt.
Försök att inte suga åt dig av hennes negativa energi. Sjunk inte till hennes nivå.

Vet du att du har köpt lite extra eftersom ni är en till, så säg det till henne om hon börjar gnälla.
Säg det bara rätt ut utan att förklara dig, du vet att du har gjort rätt och då behövs inga förklaringar eller diskussioner.

Personligen kan jag tycka att om denna person har så svårt för att det inte är "exakt" lika så borde hon säga det innen ni bokar stugan inte när allt väl är klart och ni är mitt uppe i semestern.

Lycka till!

2008-03-08 @ 15:41:27
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0