min självbild

I lördags natt tog jag fram ett jättepapper och började skissa på hur jag egentligen uppfattar mej själv. Idag har jag gått igenom de inlägg jag tidigare skrivit om min självbild och tycker att det nog faktiskt är så här det hänger ihop:


image88


Nöjd med mej själv kommer jag inte att göra veckans terapiläxa som bestod i att leta efter tillfällen då jag faktiskt duger som jag är. Det var när jag skulle göra den som jag insåg att jag fastnat i den vänstra delen av bilden ovan - hur jag tycker att jag ska vara.

Jag kunde se att min inställning om mej själv påverkar mitt beteende men jag kände inte att det var så. Den röda linjen symboliserar gränsen som vaktas av min "kontrollperson" (den söta gubben).

Nu är jag smärtsamt medveten om att min strävan faktiskt är att vara perfekt och omtyckt och att detta grundar sej i känslan av att inte duga.


Detta leder till att jag:
- av rädsla för att misslyckas inte gör någonting som jag inte är ganska säker på att lyckas med (inklusive när det gäller att fördjupa kontakten med andra människor)
- alltid gör det som jag tror förväntas av mej

Att alltid göra det som jag tror förväntas av mej leder till att jag kör över mej själv och gör saker som jag egentligen varken vill eller orkar.

Behovet av att städigt vara perfekt satt i kombination med rädslan för att inte kunna har nog gett upphov till min panikångest. När belastningen ökade och självförtroendet minskade skapade det en stress som sedan ledde till panikattacker. Åtminstone är det dessa krafter som driver min ångest nu.

Det ska bli spännande att diskutera vidare kring detta på terapin på onsdag!

Kommentarer
Postat av: Di

du är så otroligt duktig på att rita upp problemen och analysera fram vad du behöver åtgärda, du använder din logik väldigt bra tycker jag. Du har också lärt dig känna igen dina känslor, vilket är en styrka, du börjar få ordning på många trådar av dig märker jag så här på distans. Du har helt rätt om självförtroende/självkänsla..det är inte samma sak..men tror du ändå inte att du pga självförtroendet kommit en bit på vägen i din självkänsla också? Jag förstår fullt ut att du kan ju inte vara nöjd med det resultat du har idag, inte utifrån det du beskriver om kontroll..men om du skulle vikta alla dom saker du ändå uppnått..från förra året, till nu..hur skulle den skalan se ut? Jag kan bli lite avundsjuk på ditt sätt att kunna hantera dina tankar och ditt arbete med dig...jag tycker du gör ett bra jobb med dig själv! Kramen...

2008-03-03 @ 20:50:56
URL: http://diqueen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0