terapi 080319

Avslappning
Vi pratade vidare om olika steg man kan jobba med för avslappning.
Efter att ha gått igenom följande moment:
- avslappning genom att spänna musklerna och slappna av
- avslappning genom att mentalt gå igenom kroppen
- avslappning genom att fokusera på andningen
- vara avslappnad i kroppen och bara använda de muskler som behövs för ett göromål (t.ex. fingarna när jag skriver)

diskuterade vi om jag ska ta nästa steg som är:
- snabbavslappning, d.v.s. att sätta sej ner och vara avslappnad i två minuter. Detta ska man öva på 10-15 ggr/dag, vilket fick mej att avstå. Det känns alldeles för stressande. När man har tränat upp detta ska man
- omsätta snabbavslappning i vardagen.

Avslappning vid insomning
Jag har sedan i julas avslutat dagen med en stunds avslappning. Problemet är bara att jag inte kan somna så. Och eftersom jag gärna skulle vilja lära mej att sova på rygg bad jag om knep för insomning.

Enligt terapeuten ska studier visat på att det bästa sättet att somna är att för sitt inre måla upp en utvald rogivande plats. Sedan ska man förflytta sej dit med alla sinnen. Känna lukten, smaken, vinden som rufsar om i håret, solen som värmer huden eller vad det nu kan vara. Jag vet precis vilken plats jag ska välja!

Skidveckan
Vi gick igenom skidresan och pratade om vad som gått bra och vad som gått mindre bra.

Affirmationer
Jag älskar mej själv för att jag är den jag är.
Jag har insikten, modet och styrkan att gå min egen väg.

Självkänsla
Jag fick läsanvisningar till boken.  Jag ska läsa till och med kapitel tre, och kapitel fyra om jag känner att jag vill fortsätta.

Det blev lite hattigt i går eftersom jag hade samlat på mej så mycket olika frågor som jag ville ta upp. Så jag kom inte vidare i mitt arbete med mej själv. Dessutom var terapeuten superförkyld med whiskyröst, så han var väl inte på topp heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0