rädslan för att tappa kontrollen

Ett utdrag till ur Lucinda Bassetts  Befriad från ångest:

I allmänhet är det värsta som skulle kunna hända inte så förfärligt som man befarar, eller så kommer det överhuvudtaget aldrig att inträffa.

Din rädsla handlar helt och hållet om att förlora kontrollen. Om du vill behålla kontrollen ska du bli kvar i nuet i stället för att måla upp framtida skräckscenarier.


Så sant, så sant. För så är det ju. Jag låter mina känslor styras av mina fantasier om en möjlig framtid, eller alternativa utvecklingar av den situation jag befinner mej i. Jag tror att jag har kontroll genom att planera och försöka förutse allt. Även det som inte går att förutse. Jag vill ha kontroll. Men jag förlorar det viktigaste. Kontrollen över mina känslor. Kontrollen över vad jag gör med mitt liv. Här och nu.

Att vara medvetet närvarande i nuet. Den enkla lösningen. Enkel, men ändå så svår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0