bättre å bättre...

Ska ge mej på att jämföra mina IKEA-besök det senaste året för att se hur jag har gått framåt.
Det känns nämligen som att jag står och stampar.

Förra hösten:
Jag vågade inte åka dit.

Första IKEA-besöket (januari?):
Gick på toa innan jag åkte dit, när jag kom fram, vid restaurangen och innan jag åkte hem.
Hade stark panikångest under hela besöket. Stressade mej igenom varuhuset.

I maj (innan jag "kraschade"):
Gick på toaletten innan jag åkte dit, och en gång på varuhuset.
Hade panikångest, men inte så stark och den minskade successivt. Tog det ganska lugnt men ändå lite forcerat.
Körde dit och hem.

I dag:
Gick på toaletten innan jag åkte dit.
Hade lätt ångest i början, men den gav med sej. Gick lugnt och tittade på lite allt möjligt. Stannade och pratade med en bekant utan att det bekom mej.
Köpte lördagsgodis i butiken utanför.
Gick och lämnade tillbaka vagnarna i två omgångar.
Körde dit och hem.

Vad ska man säga? Det är ju kanonbra!
Idag var jag inte på toaletten någon gång och ändå hade jag nästan ingen ångest. 
Dessutom var det ju så att  i våras åkte jag ju till olika köpcenter regelbundet för att träna.
Nu blir det ju bara vid behov. Vilket gör varje gång jobbigare.

Och jag körde hem nästan två timmar efter senaste toabesöket utan att få någon ångest! Helt otroligt!

Så visst funkar medicinen. Visst har jag blivit bättre.
Nu känner jag mej lättad. Och glad.
(En titt i backspegeln var inte så dumt iallafall.)


Kommentarer
Postat av: Maria

Wow, det är verkligen stora framsteg du har gjort! Känner verkligen igen känslorna att vara på IKEA, jag får också lätt panik där. Jag har däremot aldrig provat på att åka dit själv utan tar alltid mannen med mig som stöd och för att inte paniken ska komma... KRAM

2007-07-29 @ 09:28:42
URL: http://[email protected]
Postat av: malve

Jag har inte heller varit där utan sällskap. Det är tryggt att ha någon med sig.

2007-07-29 @ 09:54:22
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Smillan

Åh vad duktigt!
Ibland måste man titta lite längre för att verkligen se hur långt man kommit. Stora steg du gjort.
Kramar

2007-07-29 @ 22:14:00
Postat av: KvinnaFruMamma

Det är jättestora framsteg du har gjort. Skönt att medicinen fungerar. Bara känslan av att känna sig glad tycker jag känns underbart. Den känslan finns inte i överflöd hos mig just nu iaf, det är mer bara grått.
Kramis

2007-07-29 @ 23:26:55
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0