prylar, prylar, prylar

Förra sommaren lånade jag en bok om Feng Shui av min mamma. Jag blev jätteinspirerad och rensade ur en hel del. Men ändå tycker jag att vi har saker överallt. Det hjälper inte att gå och plocka, på något konstigt sätt så smyger det sej fram grejjer ändå. Lägger sej i soffan eller på golvet och hånflinar åt mej när jag går förbi.

Dags att göra en ny utrensning kanske.

I vardagsrummet är största problemområdet bokhyllan. Trots att jag röjde rejält förra året är den knökfull med böcker, DVD-filmer och CD-skivor. Böcker som inte får plats ligger ovanpå andra böcker eller lite vingligt framför. Dessutom ligger det här och där på hyllorna diverse småfarliga saker som något av barnet fått fatt i och som jag snabbt varit tvungen att få bort ur deras åsyn. Lägg därefter till alla låneböcker som vi glatt släpar hem, men som brukar dröja sej kvar genom omlån efter omlån. Eftersom bokhyllan är full ligger det högar med böcker på borden vid sofforna. En röra!
Mannen fick ett gäng Billybokhyllor från jobbet som vi ska sätta i källaren. Dit kan jag ju flytta ner en del böcker (samt sätta in böckerna som jag rensade ur förra gången, de kom inte längre än till källaren...). En tillfällig lösning av problemet men inte enligt Feng Shui direkt. Men jag har fasligt svårt för att göra mej av med böcker....
Tycker om att stå och titta på dem och minnas vad de handlade om.

I köket är det största problemet barnens pyssel. Halvfärdiga pärlbrickor, halvfärdiga pysselprojekt, färdigt pyssel, teckningar...you name it. Midi producerar pyssel i raketfart. Var gör man av allt? Kan man slänga?

I lekrummet (vinkeln på vardagsrummet, bredvid köket) ser jag inte längre röran. Det är ju ett lekrum. Plockar lite grann så att man inte snubblar och röjer allt en gång i veckan då vi dammsuger där. Leksaker skulle man ju kunna plocka bort en del. Vi har mängder! Men dom leker ju med allt....

Hallen känns också som totalkaos. Kanske skulle ha en "jag vet inte riktigt var jag ska lägga det här"-låda för allt som ligger PÅ byrån. Och skaffa en plats för dynorna till utemöblerna, som blir kojor näsan varje dag.
Och barnen har jättemycket fina koftor och tröjor som jag köpt eller ärvt eller finns sen jag var liten. Det är ju bara det att de inte används....tar bara plats.

Kanske ska leta fram den där boken igen och bli lite inspirerad. Har för mej att det stod att en rörig källare motsvarar ett rörigt undermedvetet. Isåfall är det ju där jag ska börja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0