söndag morgon

Mindre än ett dygn i stugan med min mamma och stressen har redan flyttat in. Jag har inte lagt märke till att den varit försvunnen, min inre stress, men det har den varit. Och nu är den tillbaka.

Min mamma. Ordning och reda. På hennes sätt.
Man ska vara duktig och göra nytta. Och sen får man ta sig tid till nöjen. Om det finns någon tid kvar, vill säga. Det är så jag har levt. Och tid för mej själv har det aldrig blivit. Det finns ju alltid att göra. I alla fall inte tid för mej sjäv
Eller rättare sagt, tid för mej själv med gott samvete har det aldrig blivit. Bara stulen tid.

Jag har ett stort behov av att få vara för mej själv. Just nu. Det känns nästan lite skamligt att säga. Men så är det. Och det är ju inte så konstigt. Egentligen. Tid att läsa, bara vara eller pyssla med något i min egen takt. Tid att hitta mej själv. Och jag känner ju att det är viktigt. Det är där nyckeln finns. I tiden. Att trycka undan min längtan att umgås med mej själv vore att stänga dörren och fortsätta det liv jag levde. Där alla andra är viktigare.

Igår när vi kom hit åkte resten av familjen och mamma iväg en stund och träffade min bror. Jag stannade i stugan. Kände att jag behövde vara i fred en stund. Började plocka lite med packningen men tänkte att det var bättre att lämna det till sedan, och satte mej med en bok istället. Det andra skulle ju hinnas med sedan. När mamma kom tillbaka blev hon sur. Bok läser man när man gjort allt det andra. Basta!

Idag har hon gått omkring och plockat med suckande och sur blick. Jag satt med en bok medan jag drack kaffe. Det tålde inte hon. Jag vill ha en lugn morgon innan jag börjar med dagens plock. Hon springer runt i morgonrock och ordnar.

Hon har så många idéer om vad man ska göra, min mamma. Vad man ska klara av. Vad man ska orka.
Det är nog därifrån jag fått alla krav på mej själv. Har tyckt att jag inte varit som hon eftersom jag inte är lika ordningsam, men det är jag nog. Måste tänka lite mer på det här.  Det är nog viktigt.

Måste försöka strunta i hennes måsten och göra det jag känner är rätt för mej.


Kommentarer
Postat av: Bara jag

Ursch vad JOBBIGT!!!!! Vet hon hur du mår nu och har det?! Varför ska det alltid stressas? Varför kan man inte bara få NJUTA och ta det lugnt här i livet?

2007-07-22 @ 17:27:43
URL: http://mintrygghetcipralex.blogg.se
Postat av: maria

Du måste abslolut strunt i hennes måsten... Du har väl nog av egna måsten!!!
Stök dör man inte av så länge det är på utsidan men stök på insidan kan fördärva...
Stå på dig och var som du är!!!
Styrkekram till det

Postat av: Nina på Johangården

Så är jag också lärd från mycket små barnsben. Duktig och nyttig först - sedan eventuellt kan man roa sig med sina små nycker. Suck!
Det måste vi sluta med. Kram

2007-07-23 @ 08:56:46
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Micke

Ja, infaller i raden: Stå på dig malve och var stark i din gränssättning gentemot mor din! Låt henne tjura = Ta inte på dig ansvaret för hennes känslor. De behöver hon ta ansvar för själv, först och främst. Även jag, fastän jag är man ;) , har dragits med dåligt samvete gentemot morsan (förvisso av lite andra skäl), men det har jag slutat med helt. Å det känns så himla befriande!

2007-07-23 @ 09:22:07
URL: http://misjka.com
Postat av: Sandra

Ojoj, vad jag känner igen mig! Både min mamma och mormor lever efter nytta först, nöje sen, fast dom verkar aldrig hinna med något nöje....
Fast jag börjar lära mig att köra mitt eget race, struntar om dom blir sura. Nu har jag ju egen familj och det är MINA (och i viss mån makens haha) regler som gäller.
Kul att du hittade in till min lilla blogg förresten :)

2007-07-23 @ 15:30:37
URL: http://trebarn.blogsome.com
Postat av: malve

Tack för alla uppmuntrande kommentarer!
Det blir så himla tydligt när man bor tillsammans på liten yta, men jag försöker lyssna på mej själv. Fast det är ju alltid svårare när det gäller mamma...

2007-07-23 @ 20:26:06
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0