att tappa bort sej själv

Det är faktiskt ingen överdrift, att jag har tappat bort mej själv. Har inga drömmar, inga intressen.
Minns inte heller vad jag en gång tyckte om att göra. För jag har ju inte alltid varit sån här.

För länge sedan hade jag massor av tankar och funderingar.
Som jag gärna ventilerade med andra.
Sen blev det tomt.
När hände det?

Jag blev osäker på vad jag tyckte, osäker på vad jag visste, osäker på vad andra skulle tycka om mej - om jag mot förmodan ville yttra mej om något.
Den allra enklaste fråga blev svår att svara på, om den var personlig.
Tänk om jag sa fel, tänk om dom andra blev arga, tänk om ingen annan tyckte som jag.

Blev osäker på orden. Vad dom betydde. Slutade använda ord som jag inte behärskade till fullo. Eller som jag inte trodde att jag behärskade. För egentligen visste jag ju.

Men nu
har jag börjat tänka och tycka igen. Börjat våga. Våga stå för den jag är.
Börjat hitta - tillbaka till mej själv.


Igår kom jag på två saker, som jag en gång älskat att göra och som jag nu upptäckt på nytt. Tack vare bloggandet.

- att läsa, fundera, analysera och diskutera - och kanske bli lite klokare på kuppen.
- att skriva - dikter, funderingar, berättelser, tankar. Jag har alltid skrivit.
Men så helt plötsligt - glömde jag bort det.

Känner glädje och lust.
Igen.

Kommentarer
Postat av: Micke

Härligt, malve :) !
Känner igen mig i det också... Alltså, det där spontana skrivandet som på nåt vis "bara måste ut" på nåt sätt tidigare i livet. Nån gång, nån stans så försvann det bara under det att jag istället ägnade mig åt en hel del "formellt snack", lärde mig skriva uppsatser och rapporter... Men nånstans på vägen tappade jag bort "mitt eget språk", å det känns väldans skönt att sen en tid ha hittat tillbaks till det för det är som du säger: Det är ju en del av mig som jag har återfunnit!

2007-06-21 @ 14:19:22
URL: http://misjka.wordpress.com
Postat av: malve

Ja, först studietiden och sedan jobbet. Jag skrev mycket på jobbet, men det är ju ett helt annat språk, som sagt
Lite konstigt dock, att jag inte ens tänkt på att sakna det...

2007-06-21 @ 15:35:24
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Bara jag

När fick du din panikångest? Hur har KBT-behandlingen funkat för dig? Jag tänkte börja på någon sådan framöver. Känns bra att få lära sig tänka rätt och att få "läxor" osv.

2007-06-21 @ 15:48:06
URL: http://mintrygghetcipralex.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0