lämnat en kommentar

Nu har jag för första gången lämnat en kommentar i någons blogg. Har aldrig vågat göra det innan, även om jag ibland velat.

På terapin idag pratade vi om hur jag vill vara som vän. Jag hade ju fått i läxa att lista viktiga vänegenskaper. De saker som jag ska jobba vidare med är:

- säga ifrån när det är nåt jag blir irriterad över / inte vill
ofta går jag och retar upp mej på nåt och sen vräker jag ur mej det vid helt fel tidpunkt. Jag drar på det jag vill säga eftersom jag vet att det oftast blir fel när jag väl säger det. Vi tränade lite på hur man ska säga saker. Man ska utgå från sina känslor eftersom känslor aldrig kan vara fel och sen ge konkreta exempel. Man ska oxå komma med förslag på lösning, så man måste ju ha tänkt igenom problemet noga innan man tar upp det. Brukar tänka på detta när jag ska ta upp något problem med mannen  men har inte tänkt så när det gäller vänner.

- bli bättre på att höra av mej
varför ringer jag inte fast det är personer som jag vill vara vän med? Jag tror att det är för att jag är så himla rädd för att störa. Lite samma känsla som att jag ibland har svårt att ringa och bjuda hem folk, fråga nån om vi ska ut o gå, o.s.v. Inte nära vänner men trevliga personer som man stöter på. Är inte rädd för ett "nej, vi kan inte idag". Utan för att dom inte ska vilja träffa mej. Det känns så utlämnande att fråga. Men det finns väl ingen som inte blir glad över att nån tycker att man är trevlig och vill umgås med en?

- ta ansvar för mitt liv (göra saker jag tycker om, intressen, egentid)
största punkten eftersom jag inte vet vad jag vill eller vem jag är. Kom fram till att jag behöver "ta in"  mer utinfrån, läsa böcker (nu har jag fastnat i facklitteratursträsket igen!), lyssna på musik, titta på film... Man behöver ju inte göra dessa saker om man inte vill, sa terapeuten. Men jag vill och detta var ju intressen tidigare i livet. Men när jag inte mått bra så orkar jag inte! Det är väl redan fullt i huvudet av alla jobbiga tankar!

En sak som jag verkligen vill är att flytta till ett äldre hus. Ett av mina intressen när vi bodde i Hästhagen var ju hem o trädgård, renovering fixa gamla möbler och sånt. Eftersom jag inte trivs här där vi bor nu har jag väl ingen lust att fixa heller. Suck!

Bytte tid till måndag i nästa vecka. Begravningar hålls väl oftast på en torsdag eller fredag, hoppas jag. Annars får jag väl prata med honom i telefon en stund.

Nu ska jag registrera mej som medlem på SPS och fråga om medicinen. Jag har fortfarande inte känt nåt mer än lite hvudvärk, ska jag ändå äta halv dos i en vecka eller ska jag öka. Att Våga är veckans tema!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0